הרשימה המשותפת מתנגדת למינויו של ניצב סאו למפכ"ל המשטרה

הרשימה המשותפת קראה אמש (שני) שלא למנות את ניצב בנצי סאו למפכ"ל המשטרה בשל מעורבותו בהרג אזרחים ערבים באירועי אוקטובר 2000 .כתב ששגרה, לשר לביטחון פנים,גלעד ארדן,וליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, התריעו חברי הסיעה כי מינויו של בנצי סאו יגרום לתסיסה ברחוב הערבי ופנתה בדרישה מידית לבטל את המינוי, "שיש בו משום התרסה וזלזול בחברה הערבית". "מינוי כזה יתקל בהתנגדות, ואי שיתוף פעולה מכל הנציגים של החברה הערבית.  ועד ראשי הרשויות הערביות הודיע כי לא ישתף פעולה עם סאו במידה והמיון יאושר, אנו ברשימה המשותפת מגבים עמדה זו, ושותפים לה", נכתב במכתב.

2015-06-30_213019

עוד ציינה הרשימה המשותפת במכתב כי ניצב סאו שימש בזמן אירועי אוקטובר 2000 כמפקד מג"ב צפון, ו"הוא נמצא אחראי להרג שני אזרחים פלסטינים מאש צלפים". לדבריהם, לאור ההאשמות הקשות, קבעה ועדת אור כי סאו לא יקודם בתפקיד לתקופה של ארבע שנים. "מסוכן מאוד שקצין שנמצא חשוד במעורבות הרג אזרחים, בנסיבות העניין, וגם אם לא הוגש נגדו כתב אישום, יכול להתמנות לתפקיד כל כך בכיר כמו מפכ"ל המשטרה. תפקיד שדורש אימון רב של כלל האזרחים, ועד כמה וכמה, של האזרחים הערבים", כתבו חברי המפלגה במכתבם.

הרשימה המשותפת הוסיפה במכתבה כי מקומו של ניצב סאו אמור להיות מאחורי סורג ובריח, ואין שום אפשרות כלשהי לשיתוף פעולה בין מר סאו לבין החברה הערבית והנהגתה. "בתור נציגי ונבחרי הציבור הערבי אנו קובעים בוודאות כי קיימת הסכמה ברורה וחד משמעית, לפיה אין אמון בקרב הציבור הערבי בבנצי סאו, ואין הוא יכול להיות מופקד על שלומנו. ואנו עומדים על דרישותינו כי סאו יועמד לדין בגין אחריותו על הרג בנינו", כתבו. יו"ר הרשימה, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הוסיף כי סיעתו עשויה לעתור לבג"ץ נגד מינויו של סאו. "הוא (סאו) יצא זכאי לא מחוסר אשמה, אלא מחוסר ראיות כמו כל התיקים שנסגרו באותה תקופה. לכן, הרשימה המשותפת, ועדת המעקב והאוכלוסייה הערבית מתנגדים למינויו של סאו למפכ"ל ולא נשתף עמו פעולה. נגיע לערכאות ולבג"ץ בנושא החשוב והטעון הזה".

יצוין שבמכתב מטעם ועד ראשי הרשויות שנשלח לשר ארדן נכתב "החברה הערבית וכל נציגיה לא יכולים לקבל מינוי זה, ורואים בו, התרסה וזלזול רב בחיי האזרחים הערבים ומתן לגיטימיות רשמית מטעם רשויות המדינה למי שפעל באופן המנוגד לחוק ואף בסתירה להנחיות המשטרתיות שחייבו אותו בעת אירועי אוקטובר 2000". על המכתב חתום ראש העיר סכנין ויו"ר ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות, מאזן גנאיים, המשמש גם כממלא מקום יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל.

עוד נכתב כי אירועי אוקטובר היו מכוננים ביחס שבין המשטרה בפרט והמדינה בכלל לבין האוכלוסייה הערבית וכי יש להם השלכות קשות עד עצם היום הזה. "מבחינת האוכלוסייה הערבית, בנצי סאו הוא האחראי להרג בניה ומקומו אמור להיות מאחורי סורג ובריח. בהקשר הזה אין אפשרות כלשהי לשיתוף פעולה בין מר סאו לבין החברה הערבית והנהגתה. מינויו של מר סאו הינו פסול ביותר מבחינה זו. בתור נציגי ונבחרי הציבור הערבי אנו קובעים בוודאות כי קיימת מוסכמה ברורה וחד משמעית, לפיה אין אמון בקרב הציבור הערבי בבנצי סאו. הציבור הערבי אינו יכול לשתף פעולה עם סאו, ואנו עומדים על דרישותינו כי סאו יועמד לדין בגין אחריותו כאמור להרג בנינו", כתב גנאיים.

באוקטובר 2000 היה סאו מפקד מג"ב צפון ומפקד גזרת ואדי ערה. ועדת אור קבעה במסקנותיה כי הוכח שבאחד באוקטובר 2000, ניהל סאו "עימות ממושך עם אזרחים שהשתתפו במהומות, והכל בלא הצדקה בנסיבות המקרה למדיניות המחוז כפי שגובשה באותו בוקר". בעימות זה הרגו שוטרים שני אזרחים ופצעו רבים אחרים, אך הוועדה לא הטילה על סאו אחריות אישית למעשים אלו. עוד צוין בדו"ח לגבי סאו כי "הוכח גם, כי בעימות שנוצר כתוצאה מן הפעילות שעליה הורה ופיקד, נכנס כוח של שוטרים לאום אל-פחם, בניגוד להנחיות שניתנו, נורו כדורי גומי רבים ואף אש חיה ונהרגו שני אזרחים ונפצעו רבים. הוכח גם, כי ביום 2.10.00 היה ניצב משנה סאו שותף לאחריות להפעלה בלתי מוצדקת של ירי צלפים באש חיה כלפי מיידי אבנים בצומת אום אל-פחם". בפסקה אחרת של הדו"ח נכתב כי "לא היה צידוק למתכונת הירי, בו ירו שלושה צלפים בעת ובעונה אחת לעבר כל מיידה אבנים". שבוע שעבר פנה עדאלה העביר פניה ליועץ המשפטי לממשלה, כשי לפסול את מועמדותו של סאו לתפקיד המפכ"ל בשל מעורבותו באירועי אוקטובר 2000. מרכז עדאלה פנה לשר ארדן וליועמ"ש ויינשטין בדרישה כי יבטלו את מועמדותו של סאו לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

במכתבם של עורכי דין חסן ג'בארין וסאוסן זהר נכתב כי "בתור הארגון שייצג את המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן באירועי אוקטובר 2000 וכן מי שייצג את ההנהגה הערבית, ניתן לומר בוודאות כי קיימת מוסכמה ברורה וחד משמעית, לפיה אין אמון בקרב הציבור הערבי בבנצי סאו". בשנת 2006 מינה השר לביטחון פנים דאז, אבי דיכטר, את סאו לראש המטה המבצעי במשרד לביטחון פנים. מרכז עדאלה עתר לבג"צ בדרישה לבטל את המינוי, ובג"צ קיבל את העתירה והורה לסאו להתפטר מתפקידו תוך 30 ימים.