הרשימה המשותפת למנדלבליט: לחקור את ההתעללות בפלסטיני העצור בשב"כ

יממה לאחר שפורסם הדיווח על אשפוזו של הפעיל הפלסטיני סאמר ערביד במצב קשה מאוד לאחר חקירת שב"כ, פנתה אתמול (שני) הרשימה המשותפת אל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט, בדרישה לחקור את המקרה. "ערביד היה איש בריא שעבר התעללות מזעזעת וקשה במהלך החקירה בשב"כ, ופונה לבית חולים במצב קשה וללא הכרה", כתבו חברי הרשימה המשותפת. לדבריהם, משרד המשפטים היה זה שהנחה את שירות הביטחון הכללי להתעלל בערביד במסגרת חקירה.

מפגינים ברמאללה דורשים את שחרור העצירים הפלסטינים בישראל. במרכז התמונה (לובש חולצה אדומה) סאמר ערביד (צילום: אדמיר)

חברי הרשימה הוסיפו כי "היחס כלפי ערביד הוא חציית כל הקווים האדומים והוא מנוגד לחוק. צריך לעצור את שיטות החקירה האלה ולחקור את כל המעורבים בהתעללות שעבר". עוד כתבו כי "עינויים ויחס אכזרי ובלתי אנושי לאסירים עומדים בניגוד מוחלט לדין הבינלאומי ולעקרונות זכויות האדם. אנו פונים לכבודך על מנת להתערב באופן מיידי ולהנחות את כל הגורמים המקצועיים בלשכתך לפתוח בחקירה מיידית נגד המעורבים בחקירת העצור, בשימוש בכוח בלתיסביר ובעינויים קשים שהביאו אותו למצב אנוש זמן היותו במשמורת המדינה, וכן לחקור את ההיתרים שניתנו עלידי גורמים משפטיים".

פעיל בחזית העממית לשחרור פלסטין, סאמר עריב, שתואר על ידי שירותי הביטחון כ"ראש חוליית הטרור החשודה בביצוע הפיגוע בו נרצחה רינה שנרב" ליד ההתנחלות דולב בשטחים הכבושים, מאושפז במצב אנוש לאחר חקירת שב"כ. מקור המעורה בפרטים אמר כי שב"כ קיבל אישור מגורם משפטי לחקור את העצור ערביד "באמצעים חריגים", ובמהלך אותה חקירה הוא הוכה ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים עם חשש ממשי לחייו. כעת הוא מורדם ומונשם. ערביד נעצר לראשונה לפני כשבועיים ושוחרר ונעצר שוב בשבוע שעבר.

עורכי דינו של ערביד מסרו כי הוא נעצר ביום רביעי האחרון כשהוא בריא. לפי המרכז המשפטי אדמיר המייצג אותו, המשטרה הודיעה לעורכי הדין בצהריים כי ערביד הועבר לבית החולים, בלי לפרט מה הסיבה שהובילה להידרדרות במצבו הרפואי.

נורא ערביד, אשתו של העצור מסרה לתקשורת הפלסטינית כי מעצרו של בעלה היה אלים וכי מנעו ממנה לראות אותו בבית החולים, לשם פונה לאחר שנחקר בשב"כ. עוד היא מסרה כי ערביד נעצר ביום רביעי בשבוע שעבר, בזמן שהשניים נסעו ברכבם הפרטי בעיירה אלבירה סמוך לרמאללה. לפי עדות האשה, הכוח תקף את ערביד בברוטליות והכה אותו עד שאיבד את הכרתו, והוא היה נתון למסכת עינויים קשה מאז שנעצר. על כך הגיב ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת): "עינויים הם דבר נפשע ופסול, ולא משנה כנגד מי הם מופנים. אסור לקבל את עינויו של החשוד ברצח רנה שנרב ז"ל, יהיה מעשהו נתעב ככל שיהיה. עינויי השב"כ חייבים להיפסק".

גם באגודה לזכויות האזרח קראו לחקור את אופן חקירתו של ערביד. עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית של האגודה אמר כי "דמותה המוסרית של ישראל נשקפת ממרתפי החקירות של השב"כ, ובאפלת החדרים אסור לשכוח את החובה להשתלט על היצר. גורמי חוק אינם רשאים לענות עצורים, תהא אשר תהא חומרת החשדות נגדם. אמצעי חקירה אכזריים ובלתי אנושיים אסורים באופן קטגורי". המרכז המשפטי הפלסטיני "אדמיר" קרא הבוקר לפתוח בחקירה בינלאומית שתבדוק את נסיבות הפציעה. בהודעה שפרסמו קראו אנשי המרכז לפתוח בחקירה במעורבות האו"ם והצלב האדום.

ביום ראשון פורסם שהיחידה לבירור תלונות נחקרים (מבת"ן) במשרד המשפטים החלה לבחון את ההתנהלות בחקירה שהובילה לפציעתו הקשה של ערביד. היחידה תבחן את התנהלות החקירה ואופייה, בדגש על מידת האלימות שהופעלה. בין היתר יבחנו דו"חות רפואיים של בית החולים בו אושפז כדי להבין את מצבו ואת אופי הפציעות מהן הוא סובל. לאחר הבדיקה תגיש היחידה את המלצותיה לפרקליטות וליועץ המשפטי לממשלה, שיחליטו אם לפתוח בחקירה נגד חוקרי השב"כ.