הרשימה המשותפת דורשת חקירה מהירה של תקיפת נער פלסטיני באמצעות כלבים

הרשימה המשותפת גינתה אמש (שני) את הסרטון שפרסם ח"כ לשעבר מהימין הקיצוני מיכאל בן ארי, שבו נראים חיילים משסים שני כלבים בנער פלסטיני תוך שהם מקללים אותו ודרשה לפתוח בחקירה. "אנו דורשים חקירה מהירה ואפקטיבית לצורך העמדה לדין של החיילים שתקפו את הנער, המונעים מגזענות ובריונות, ושל כל הנוגעים לאירוע החמור הזה לא פחות. אנו דורשים למצות את הדין עם האחראים למעשים, בכל הרמות, ורואים באירוע הנורא ביטוי של ההידרדרות החמורה שאליה מובילה מציאות הכיבוש", נמסר מהרשימה המשותפת.

2015-03-03_200630

המקרה של שימוש בכלבים נגד נערים פלסטינים, בבית אומר, בחודש דצמבר 2014 (צילום: בצלם)

מתשובות שקיבל בצלם בעבר מהפרקליטות הצבאית לגבי תלונות שהגיש על כעשרה מקרים דומים של שיסוי כלבים באזרחים עולה כי בדיקת הצבא מתמקדת רק באופן השימוש בכלבים, ולא בעצם השימוש בהם. התשובות התמקדו רק בכשלים מקצועיים שאירעו לטענת הפרקליטות הצבאית בחלק מהמקרים, ולא בעצם המדיניות המתירה תקיפת אזרחים לא חמושים באמצעות כלבים. פנייה של בצלם לפרקליט הצבאי הראשי בדרישה לביטול המדיניות של הפעלת כלבים לתקיפת אזרחים פלסטינים לא נענתה עד היום, מעבר למענה ראשוני מצד לשכת יועמ"ש איו"ש, לפני למעלה משנה וחצי, כי הפניה נבחנת. זאת, למרות שבעקבות פרסום של תיעוד מזעזע דומה בעבר, בו שוסה כלב תקיפה במפגין, הצבא הודיע שיפסיק להשתמש בכלבים על מנת לפזר הפגנות. בצלם שב וקרא לצבא "להפסיק את השימוש המחריד בכלבים כדי לעצור אזרחים לא חמושים. שיסוי כלבים בבני אדם הנו שיטת פעולה מעוררת חלחלה, פסולה מוסרית וחוקית".

עוד מסר בצלם פרטים על האירוע שצולם. ביום שלישי 23 בדצמבר בסביבות השעה 14:00 התפתח עימות בין כמה עשרות פלסטינים לבין חיילים באזור "השטח הביטחוני המיוחד" (שב"מ) של ההתנחלות כרמי צור, מדרום לבית אומר. באזור מתנהלים עימותים חוזרים ונשנים בין פלסטינים תושבי בית אומר, שאדמותיהם נגזלו מהם לטובת ההתנחלות והשב"מ המקיף אותה, לבין חיילים. במהלך העימות יידו פלסטינים אבנים לעבר החיילים, שהגיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. כשעה לאחר תחילת העימות, בסביבות השעה 15:00, הגיעו לאזור שני חיילים ועמם שני כלבים שתועדו בווידיאו עלידי מתנדב בצלם מוחמד עווד. בתיעוד הווידיאו ניתן לראות את החיילים והכלבים מגיעים לאזור. רגע התקיפה עצמו לא תועד משום שהחיילים מנעו ממתנדב בצלם לצלמו. עדת ראייה מסרה לבצלם כי החיילים שיסו את הכלבים בצעירים ואחד מהם הצליח ללכוד ולנשוך את אחד הנערים שהתעמתו עם החיילים, חמזה אבו האשם, בן 16. לאחר מכן הרחיקו החיילים את הכלבים מהמקום, אזקו את אבו האשם ולקחו אותו להתנחלות כרמי צור, ממנה פונה באמבולנס לבית חולים ישראלי. מבית החולים הוא נלקח למעצר בכלא עופר, ולאחרונה הושת עליו עונש של שנה וחצי מאסר.

כחודשיים לפני אירוע זה, בחודש אוקטובר, אירע מקרה דומה של שיסוי כלבים בצעיר פלסטיני מול השב"מ של כרמי צור, אולם הוא לא תועד בווידיאו. זאת בנוסף למקרים קודמים של שימוש בכלבים לתקיפת מפגינים פלסטינים או למעצר פלסטינים שנכנסו לישראל כדי לעבוד בה ללא רישיון.

הסרטון שהוצג אתמול:

https://www.facebook.com/video.php?v=530577290418471&set=vb.142783222531215&type=2&theater

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/press_releases/20150302_dog_set_on_youth_as_part_of_official_policy