הרוגים בקרב המפגינים בסודאן; הקומוניסטים קוראים לשביתה כללית

ארבעה מפגינים וקצין צבא נהרגו היום (שלישי) בעימותים בח'רטום, בירת סודאן, ועוד עשרות נוספים נפצעו כך לפי הטלוויזיה הרשמית במדינה וגורמים רפואיים. במהלך הלילה היו חילופי אש כבדים, ולטענת המועצה הצבאית השלטת, כוחות חמושים המתנגדים להבנות בין הצבא לאופוזיציה אחראים למתקפה. אתמול הגיעו הצדדים להבנות על הקמת גופי שלטון חדשים לתקופת המעבר ממשטרו של הרודן לשעבר עומר אלבשיר. הקומוניסטים, שעמדו בראש המתקוממים נגד אלבשיר קראו היום לשביתה כללית נגד ניסיונות תומכיו החמושים "להחזיר את הגלגל אחורנית".

2019-05-14_192950

פעילי המפלגה הקומוניסטית של סודאן בהפגנה בבירה ח'רטום (צילום: מורנינג סטאר)

לפי המפגינים, כוחות אנטימהפכניים הקשורים למשטר הקודם הציתו את האלימות. רופאים מקומיים אמרו כי חלק מהפצועים במצב קשה. במהלך היום, כוחות מיליציה סיירו ברחובות, השתמשו בגז מדמיע וירו באש חיה כדי לפזר מפגינים שחסמו רחובות.

אלבשיר הודח בחודש שעבר לאחר מחאות נרחבות שנמשכו זה כמה חודשים נגד שלטונו בן 30 השנה, והוחלף בידי מועצה צבאית המחזיקה בשלטון בעוד מנהיגי המחאה האזרחית דורשים לקבל את השלטון במדינה לידיהם. הם אמורים להיפגש שוב היום כדי לדון בשתי מחלוקות עיקריות האיזון בין אנשי הצבא לגורמים האזרחיים בגופי המעבר ואורך תקופת המעבר לפני הבחירות. כמו כן, הקומוניסטים וכוחות שמאל נוספות דורשים לבטל את כל החקיקה המבוססת על השריעה (ההכלה המוסלמית).

המפגינים מתעקשים על תקופת מעבר בראשות ממשל אזרחי, והם המשיכו במחאה ובשביתת השבת שלהם מחוץ למטה משרד ההגנה בבירה ח'רטום גם אחרי הפלתו של אלבשיר ב-11 באפריל בהפיכה צבאית. הרודן לשעבר מואשם עתה בשורה של עבירות, כולל הרג אחריות להרג מפגינים במהלך חודשי המחאה נגד שלטונו. הוא גם הואשם בעבירות של מימון טרור והלבנת הון, וקולו טרם נשמע מאז מעצרו והשלכתו לכלא קובר בבירה.