הקריאה חייבת להישמע: לא למחלמה בסוריה

בסוף השבוע (14.4) תקף כוח משולב של ארה״ב, בריטניה וצרפת בסוריה ויותר מ-100 טילים נורו לעברה. שלוש המעצמות, בגיבוי נאט"ו, טענו כי התקיפה הייתה תגובה למתקפה כימית של משטר אסד על העיר דומא. משרד החוץ הסורי טען כי לא נעשה שום שימוש בנשק כימי, והארגון למניעת הפצת נשק כימי מוזמן להגיע למקום ולבדוק את ההאשמות. הטענה הבסיסית ביותר של הכופרים בהאשמות המערביות לגבי שימוש בנשק כימי היא שאין שום סיבה הגיונית למשטר אסד להשתמש בנשק בלתיקונבנציונלי שיעורר ביקורת בינלאומית, שכן הוא נמצא בדרכו הבטוחה לניצחון במלחמת האזרחים המתמשכת.

2018-04-16_201454

מפציץ אמריקאי לפני שהמריא להתקפה בסוריה בשדה התעופה הצבאי שבקטר (צילום: חיל האוויר של ארה"ב)

פגיעה באזרחים, גם בדרכים קונבנציונליות, והמוני עקורים מבתיהם היא המחיר הכבד שגובה המלחמה המתמשכת מהעם הסורי. בטענות בדבר שימוש בנשק כימי מן הראוי שתדון ועדת חקירה בינלאומית, שקופה, עצמאית ובלתיתלויה.

ב-2003, הצדיקו ארה"ב ושותפותיה את מלחמת המפרץ השנייה ואת כיבוש עיראק בהימצאות נשק גרעיני. בדיעבד הסתבר, כי המידע הומצא לצורך הצדקת התוקפנות הצבאית, וכי המטרה הייתה השתלטות על מאגרי הדלק ושינוי המשטר. בשבוע שעבר היינו עדים לצעד מלחמתי תוקפני נוסף, הנחוץ לנשיא בוש מסיבות בינלאומיות ופנימיות.

בהודעתה בבוקר יום שישי ה-14.4, הוקיעה חד"ש את התקיפה האמריקאית בסוריה וציינה: "לארה"ב היסטוריה עשירה של תוקפנות ובריונות באזור באמתלות של נשק להשמדה המונית שהתבררו כשקריות. חד"ש מדגישה את עמדתה הדוגלת בפירוז המזרחהתיכון כולו, כולל ישראל, מנשק להשמדה המונית". במוצ"ש, כמה שעות לאחר התקיפה האמריקאיתצרפתיתבריטית בסוריה, נערכה משמרת מחאה נגד התוקפנות האימפריאליסטית בהשתתפות כ-200 איש ביוזמת חד"ש ומק"י, מול הקונסוליה האמריקאית בחיפה.

ג'רמי קורבין, מנהיג הלייבור בבריטניה, גינה אף הוא את ממשלתו ואת העומדת בראשה בשל התקיפה הבלתיחוקית בסוריה וחרחורי המלחמה שרק יעמיקו את המשבר בסוריה: "התערבות צבאית בריטית נוספת בסוריה גורמת להסלמה של סכסוך הרסני. הצורך במשא ומתן אמתי לשלום ולהסדר מדיני כוללני של הסכסוך הסורי, כולל הסגתם המוחלטת של כל הכוחות הזרים, לא יכול להיות דחוף יותר. עלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת לחתור לשם".

בהקשר סוריה, עלינו, כאזרחי ישראל, עלינו לגנות קודם כל את פשעי התוקפנות המתמשכת של ממשלת נתניהו: הפלישות הנשנות והחוזרות של חיל האוויר הישראלי לשטחה של סוריה; הכיבוש בן החמישים בגולן; והסיוע המכונה "אזרחי" ו"רפואי" שמעניקה ישראל לקבוצות אסלאמיסטיות. ואם לא די בכך, לאחרונה מפמפמת התקשורת הממסדית, כאילו תושבים סורים בדרום הגולן מבקשים מישראל להגיע לכפריהם, ובכך מכשירה את הדרך לסכנה של פלישה צבאית ישראלית. מדיניות זו של נתניהו היא אסון עבורנו, עבור העם הדורי ועבור עמי האזור כולם.

אין לנתק את עמדתו של נתניהו ביחס לפלסטינים מעמדתו ביחס לסכסוך בסוריה; הברית הישראליתסעודיתאמריקאית, זו החותרת ל"עסקת המאה" שמשמעותה מסמוס הזכויות הלאומיות הפלסטיניות, היא גם זו החותרת לתדלוק הסכסוך בסוריה בהתערבות צבאית נוספת ובחימוש הקבוצות הג'יהאדיסטיות. המטרה האסטרטגית של תקיפת הטילים המערבית, ושל התמיכה הסעודית והישראלית בה, היא תחזוקת מלחמת האזרחים ומיטוט משטרו של אסד, כמו גם השריית אייציבות תמידית באזור.

ברצועת עזה נמשיך המאבק העממי בהשתתפות אלפים רבים. בשישי (13.4), שבוע שלישי ברציפות, צעדו אל גדר הגבול יותר מ-10,000 פלסטינים במחאה נגד המצור. שוב דיכא הצבא הישראלי את המחאה באלימות, והתוצאה: מפגין אחד נהרג ו-968 נפצעו; 233 – מאש חיה, ו-15 מהם הוגדרו במצב קשה. ידי נתניהו מגואלות בדם הנשפך בעזה, בעוד שהוא עצמו מזיל דמעות תנין על הנעשה בסוריה. אלפי ההרוגים והפצועים במחאות העממיות בשטחים הכבושים, שגברו מאז הצהרת דונלד טראמפ בדצמבר האחרון, הם הקרבנות של ניסיונות ישראל, ארה"ב וסעודיה לרמוס את השאיפות הלאומיות הפלסטיניות ולהנציח את ההגמוניה האמריקאית באזור.

ברית מקוללת זו אינה מנקה את כפיהן של רוסיה ושל איראן, ולא של הממשלה הסורית, אך היא מחייבת אותנו לעמוד מול המזימות להרחיב את הסכסוכים, מול פגיעה באזרחים מכל הצדדים, מול סכנת פלישה צבאית לסוריה, מול הרחבת ההתנחלויות והמשך המצור על עזה. לשם כך נחוצה בנייה של שיתוף פעולה של מתנגדי הכיבוש והתוקפנות. כן לפתרון פוליטי בסוריה, כן לשלום צודק, לא למלחמה!

י"ל

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב