הקרבן ה-17 בתאונה הקטלנית בענף הבנייה: פועל פלסטיני שנהרג בבית בברק

פועל בן 30 נהרג הבוקר (רביעי) באתר בנייה של החברה המבצעת "יש לי אור חברה לבניין בע"מ" ברחוב הרב שבזי בני ברק. ההרוג, מוניר סאלח מהכפר עזבת סלמאן ליד קלקיליה, מת לאחר שנפל מגובה של כשמונה מטרים. סאלח הוא ההרוג ה-17 שמת השנה בתאונת בנייה עלייה של כ-30% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אז נהרגו 13 בני אדם. בנוסף, בחודש מאי נהרגו עד כה חמישה פועלים.

משרד העבודה מסר כי מפקח מינהל בטיחות הגיע לאתר התאונה והחל בבירור נסיבות מותו של סאלח. מהמשרד נמסר כי חברת "יש לי אור חברה לבניין בע"מ" מוכרת למפקחי מינהל הבטיחות מפעולות אכיפה קודמות. משרד העבודה דיווח בחודש אפריל כי פעל נגד אתר שהחברה המבצעת בו היא "יש לי אור חברה לבניין בע"מ". הקבלן זומן לחקירה במשטרה לאחר שלא דיווח על הפעלת האתר למינהל הבטיחות. בנוסף, בשני אתרים אחרים שבאחריות החברה – ברחוב הירדן 63 ברמת גן וברחוב ריינס בבני ברק התגלו ליקויי בטיחות חמורים ב-2017.

מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בנייה, הדס תגרי, מסרה בעקבות מות סאלח כי "בבני ברק שוררת הזנחה בטיחותית קשה ובה אתרי בנייה מסוכנים רבים ואתרים רבים אשר לא דווחו למינהל הבטיחות התעסוקתית. אלו מהווים סכנה חמורה לדיירי הבניינים המשופצים, לעוברים ושבים ולעובדים. עיריית בני ברק מתנערת באופן עקבי ומתמשך מאחריותה על פי פקודת הרשויות המקומיות להבטחת המעטפת הבטיחותית באתרי הבנייה בעיר".

2018-05-30_193815

האתר בבני ברק בו נהרג הבוקר הפועל מוניר סאלח (צילום: מד"א)

תגרי הוסיפה כי ישנו "כישלון מתמשך במאמצי האכיפה וההרתעה של הרשויות. תגרי אמרה כי "המשטרה ומשרד המשפטים מפגינים אוזלת יד משוועת בחקירת תאונות קשות ובהגשת כתבי אישום נגד האחראים ברשלנותם לפגיעה בעובדים, ומשרד העבודה והרווחה ממשיך להקצות משאבים מעטים מדי באופן קיצוני לפיקוח על בטיחות העובדים". לדבריה, "נוכח הפיקוח וההרתעה הדלים, ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה ממשיכה באין מפריע".

גם עמותת קו לעובד מתחה ביקורת על האופן שבו הרשויות מטפלות בתאונות הבנייה: "משרד העבודה והרווחה מתהדר בצעדים שעשה לצמצום תאונות העבודה בענף הבניין. בפועל, מספר המפקחים לא באמת עלה, והטלת הקנסות היא רק דגל שהמשרד מתהדר בו. טרם פורסמו שמות הקבלנים שהוטלו נגדם קנסות למרות חובת הפרסום בחוק, ולא ידוע האם יש קבלן שאכן שילם את הקנס". יצוין שאתמול נהרג פועל מפגיעת לוח ברזל בראשו בעת עבודות בינוי בבסיס אימונים של חטיבת גבעתי בקציעות. ההרוג, נאיף עיד אבו קויידר, תושב הכפר זרנוק בנגב ואב ל-12, היה עובד קבלן וביצע את העבודות עבור משרד הביטחון.