הקרבן הרביעי תוך יומיים: מאות הפגינו בכפר יאסיף בעקבות הרצח של אדהם נאטור

מאות הפגינו אתמול (שבת) בשעות הצהריים שלושה ימים לאחר רצח אדהם נאטור, בן 20. הוא נורה למוות לאחר ויכוח על סכום לא גדול של כסף, אתמול הפגינו מאות בכפר יאסיף. אמו, זינאת נאטור, אמרה לעיתונאים: "למה רצחתם את בני שאותו גידלתי במשך 20 שנה? באיזו זכות לקחתם את חייו? בני נרצח לא רחוק מתחנת המשטרה". ארבעה צעירים נרצחו ביישובים הערביים תוך יומיים במהלך השבוע שעבר.

המועצה המקומית בראשות עו"ד שאדי שווירי, הזמינה את התושבים להשתתף במחאה והזמינה אותם "לפעול כדי להקטין ולמגר את הפשעים הנתעבים ולעצור את האלימות הגואה בחברה שלנו". על פי נתוני "אמאן", מתחילת השנה 44 איש נרצחו בחברה הערבית, בהם 36 גברים ושמונה נשים. משנת 2000 נהרגו 1,454. המספרים עולים בהתמדה בשנים האחרונות, 51 ב-2014, 58 ב-2015, 64 ב-2016, 72 ב-2017, 75 ב-2018, 94 ב-2019. מדובר בכ-60% ממקרי הרצח בישראל, לאוכלוסייה המונה רק כ-20%.

"מתחזק הרושם שממשלת ישראל משתפת פעולה עם כנופיות הפשע וסוחרי נשק על מנת להתיש את האוכלוסייה הערבית בגלים של אלימות, עוני ואבטלה והריסת בתים ושל נישול אחינו הבדואים מבתיהם ומאדמתם ופגיעה במקומות קדושים ובתי קברות" אמר בעקבות מקרי הרצח לאתר וואלה מוחמד ברכה, ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. ברכה, לשעבר ח"כ מסיעת חד"ש ויו"ר ועדת הכנסת למאבק בנגע הסמים הדגיש "זו לא אוזלת יד זו יד מכוונת. בטווח הנראה לעין הפשע לא יעצור בשטחי השיפוט המצומצמים של היישובים הערביים. הממשלה וזרועותיה המשטרה והפרקליטות נדרשים מיידית לאסוף את נשק הפשע ולהביא את כנופיות הרצח והנשק והשוק השחור ודין ולענישה".

"הממשלה הבטיחה כבר לפני יותר מחצי שנה שהיא תכין תכנית לאומית למאבק בפשיעה בחברה הערבית תוך 60 יום. אין תכנית, ונראה שהם גם לא עובדים עליה", הוסיפה חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), מייסדת עמותת "נשים נגד אלימות". "הפתרון הוא לא רק נוכחות המשטרה ביישובים, כפי שטוענים כל הזמן. בשני המקומות בהם התפרצה היום האלימות יש תחנות משטרה. הבעיה היא שהמשטרה וכלל השירותים החברתיים מסביבה לא עושים את עבודתם כמו שצריך. זה כבר ברור שבשביל ממשלת ישראל דם ערבי שווה פחות". תומאסלימאן חוששת שרצף הרציחות של הימים האחרונים קשור במצוקה החברתית שהוחמרה בחודשי המשבר הארוכים. "כאשר יש מחסור בכסף ובעבודה, יש עלייה בפעילות של ארגוני הפשיעה", אמרה, "הזהרנו מהסכנה הזו מהרגע הראשון, אך המשטרה והמדינה לא נקטו בצעדי בלימה או מניעה מצד. זו הפקרות של חיים של ערבים". היא סבורה כי "המחאה הציבורית חייבת כנראה לחזור בכדי להוות לחץ על הממשלה."