הקומוניסטים תומכים במחאה: חקלאים זועמים הסתערו על המצודה האדומה בדהלי

רבבות חקלאים הודים, בעידודם של המפלגות הקומוניסטיות, הסתערו אתמול (שלישי) על המצודה האדומה בעיר העתיקה של דלהי. זאת, במסגרת המחאה ההמונית והממושכת נגד הרפורמות הניאו-ליברליות של ממשלת הודו הימנית. החקלאים פרצו מחסומים והתעמתו עם שוטרים, שהשתמשו בגז מדמיע והיכו את המתפרעים באלות. לפחות עשרה שוטרים ושלושים מפגינים נפצעו בעימותים. מפגין שרכב על טרקטור, שהתהפך במהלך העימותים, נהרג. המחאה נערכה ביום בו הודו חוגגת את "יום הרפובליקה", שמציין את כניסתה לתוקף של חוקת המדינה.

המצודה האדומה בעיר העתיקה של דלהי נבנתה באמצע המאה ה-17, אתר מורשת עולמית, על ידי המלך המונגולי שאה ג'האן ושימשה מושב לכס האימפריה המונגולית עד פירוקה בשנת 1857. במשך השנים שימשה המצודה גם כבסיס צבאי מרכזי של הצבא הקולוניאלי הבריטי ולאחר עצמאותה של הודו עד לשנת 2003 גם את הצבא ההודי.

כרזה של המפלגה הקומוניסטית ההודית המרקסיסטית-לניניסטית להצטרף למחאת החקלאים בדרכם למצודה האדומה בדהלי

 

החקלאים מוחים על החוקים החדשים של הממשלה הימנית בראשות נרנדרה מודי הרוצה לקדם הסרת הגנות על התוצרת בענף החקלאות לטובת בעלי ההון והחברות הזרות. מחודש נובמבר מוחים החקלאים בפרברי הבירה ניו דלהי ורחבי המדינה. המחאה הממושכת נחשבת לאחד האתגרים המשמעותיים שהיו עד כה למודי, מאז שעלה לשלטון ב-2014.

בתחילת המחאה יצאה לדרך שיירה של חקלאים, שהיו רכובים על טרקטורים. בשלב מסוים אלפים סטו מהמסלול המתוכנן ועשו דרכם לעיר העתיקה – שם נערכו מצעדים צבאיים לציון "יום הרפובליקה". החקלאים הזועמים הסתערו על המצודה האדומה. באתר ההיסטורי נושא מדי שנה ראש הממשלה מודי נאום לאומה.

 

עוד על המחאה בהודו, בגיליון 49 של "זו הדרך" (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/12/G49_2020.pdf

 

גילוי דעת של המפלגות הקומוניסטיות בהודו בעקבות ההסתערות על המצודה האדומה (באנגלית):

http://www.solidnet.org/article/Marxisindia-Repeal-Farm-Laws

http://www.solidnet.org/article/CP-of-India-Accept-Farmers-Demand-Repeal-Farm-Laws-CPI/