הקומוניסטים על הקדמת הבחירות בטורקיה: ארדואן והימין הפשיסטי בפאניקה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז אתמול (רביעי) על הקדמת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט ל-24 ביוני שנה וחצי לפני התאריך המקורי. הבחירות יאפשרו לארדואן ליישם את השינוי בשיטת הממשל שיהפוך מפרלמנטרי לנשיאותי ויעניק לנשיא סמכויות נרחבות. במשאל עם בנושא, שנערך בשנה שעברה, תמכו האזרחים בהגדלת סמכויות הנשיא בהפרש קטן מאוד, כאשר בערים הגדולות ובהן איסטנבול ואנקרה מתנגדי שינוי השיטה (ביניהן מפלגת העמים הדמוקרטית והמפלגות הקומוניסטית) השיגו רוב ברור.

2018-04-19_161732

הכותרת הראשית של היומון הקומוניסטי הטורקי "אברנסל" הבוקר: "נתקפו פאניקה"

התאריך המקורי לקיום הבחירות היה נובמבר 2019, אך ארדואן אמר בנאום בטלוויזיה שדרוש שינוי דחוף. "אף שהנשיא והממשלה עובדים בתיאום מלא יש צורך במשילות", אמר בנאום, "תחלואי השיטה הישנה מאתגרות אותנו על כל צעד". הוא ציין את הכיבוש בצפון סוריה והמלחמה נגד הכוחות הדמוקרטיים במדינה השכנה ואת הכלכלה כאתגרים שהשינוי יסייע להתמודד עמםועדת הבחירות במדינה עדיין צריכה לאשר את התאריך החדש, אבל ההכנות להקדמת הבחירות כבר החלו. כדי להיבחר שוב, ארדואן יצטרך להשיג 51% מהקולות. יצוין שרק לפני חודש הכחיש ארדואן שבכוונתו להקדים את הבחירות.

ארדואן הכריז על הקדמת הבחירות לאחר שנפגש באנקרה עם מנהיג מפלגת הימין הפשיסטי (MHP) דוולט בצ'לי, שעמו כרת ברית לקראת הבחירות. בצ'לי נחשב לממליך המלכים בפוליטיקה הטורקית. ב-2002 הוא האיץ את הבחירות שהביאו לעליית מפלגתו האיסלמיסטית הניאוליברלית של ארדואן, AKP, לשלטוןבצ'לי הציע להקדים את הבחירות לאוגוסט וארדואן דחה את ההצעה בפומבי, אך לבסוף קידם תאריך מוקדם עוד יותר. "אין סיבה להמשיך לדחות זאת", אמר בצ'לי.

ארדואן חיזק את כוחו לאחר ניסיון ההפיכה הכושל שאירע ב-2016. בעקבותיו, נעצרו 150 אלף אזרחים ואנשי צבא ועשרות אלפי בני אדם נכלאו או פוטרו מעבודתם במערכת המשפט, בצבא, במשטרה, בתקשורת ובאקדמיה. הטיהור הפוליטי שהוביל ארדואן השפיע לא רק על מתכנני ההפיכה אלא על רבים ממתנגדיו משמאל שהתנגדו דווקא להפיכה. הפרלמנט אישר לפנות ערב להאריך בשלושה חודשים נוספים את מצב החירום שהוכרז במדינה בעקבות ניסיון ההפיכה. חברי הפרלמנט אישרו את ההארכה בפעם השביעית, למרות ביקורת במדינה ובעולם. בחודש שעבר קבע דו"ח של האו"ם כי מצב החירום הוביל להפרות שיטתית של זכויות אדם.

על פי היומון הקומוניסטי "אברנסל", "הצורך הדחוף בהקדמת הבחירות נובע מהפאניקה שאחזה בארדואן ובימין הפשיסטי שמקורה בסקרים האחרונים לפיהם הנשיא מאבד תמיכה ציבורית במהירות והסיכוי שבעוד כשנה הוא יזכה בבחירות הוא קלוש. גם הימין הפשיסטי המפולג והמתפלג חושש שלא יצליח לעבור את האחוז החסימה ולפיכך כרת ברית עם אויבו לשעבר ארדואן". אחוז החסימה בבחירות בטורקיה עומד על 10% מקולות הבוחרים.

בגיליון "זו הדרך" הקרוב יתפרסם מאמר המסביר את

הסיבות להקדמת הבחירות בטורקיה