הקומוניסטים הטורקים: תוצאות משאל העם זויפו; הפגנות המוניות נגד ארדואן

ליל הפגנות שנמשכו הבוקר (שני) ברחבי טורקיה. מיליוני מתנגדים של נשיא המדינה רג'פ טאיפ ארדואן יצאו למחות נגד תוצאות משאל העם שהתקיים אתמול. משאל עם שהפך את ארדואן לשליט כל יכול במדינה. המפגינים, חמושים בסירים וכלי מתכת עליהם תופפו ושלטים המוחים נגד הפיכתו של ארדואן ל"סולטן", נתקלו בתומכיו של הנשיא, שיצאו לחגוג את הניצחון.

על פי הגרסה של השלטון, מספירת 100% מהקולות עולה כי 51.5% הצביעו בעד ואילו 48.5% נגד הרפורמה בחוקה. שתי מפלגות אופוזיציה טוענות לזיופים ודורשות ספירה חוזרת של 60% מהקלפיות. זאת, לאחר שוועדת הבחירות המרכזית הודיעה שתספור גם קולות במעטפות לא חתומות, אלא אם יוכח שהן היו מזויפות. אחוז ההצבעה היה גבוה מאוד – 86% מתוך 55 מיליון בעלי זכות הבחירה. יצוין שמהתוצאות עולה עוד כי תושבי הערים הגדולות איסטנבול, איזמיר ואנקרה הבירה הצביעו בהמוניהם נגד התיקונים המוצעים לחוקה.

2017-04-17_154844

"התפטר!" ו"הלאו ניצח" סיסמאות שהונפו הלילה בהפגנות ההמוניות באיסטנבול (צילום: סול)

אמש אמר ארדואן בחגיגות של תומכיו באיסטנבול כי על פי התוצאות הלא רשמיות "25 מיליון בעלי זכות בחירה במדינה הצביעו בעד שינוי החוקה, תוצאות משאל העם מראות כי האומה מקבלת את השינוי בממשל". "כולם צריכים לכבד את החלטת האומה שלנו, במיוחד בעלות בריתנו" הוסיף. על אף שהנשיא כבר הכריז על נצחונו, יו"ר ועדת הבחירות במדינה הודיע כי התוצאות הרשמיות יתפרסמו רק בעוד 12 ימים. כחלק מהרפורמה יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029.

שתי המפלגות הקומוניסטיות הגדולות: המפלגה הקומוניסטית של טורקיה (TKP) ומפלגת העבודה (EMEP) קראו לחבריהן לצאת לרחובות ולהמשיך למחות גם היום וגם בימים הקרובים. בגילוי דעת שפרסמה המפלגה הקומוניסטית הלילה נאמר כי "תוצאות משאל העם אינן תוצאות האמת הן הושגו בדרכי רמייה, זיוף ולחץ על המצביעים". גם מפלגת העמים הדמוקרטית ((HDP, שרוב מנהיגיה יושבים בכלא, שיגרה מסר לפיו היא תערער על התוצאות. לדברי המפלגה בשנישליש של הקלפיות נרשמו איסדרים. על פי הרשומים שבידי משקיפי המפלגה בקלפיות ברחבי טורקיה, יש פער של 3 עד 4 אחוזים בין התוצאות שדווחו על ידי השלטונות לבין ההצבעה בפועל". במילים אחרות: המפלגה סבורה שיש רוב למצביעים שהתנגדו לתיקוני החוקה. עוד היא קראה לצאת לרחובות במחאות המוניות נגד ארדואן ולמען שחרורם של העצירים הפוליטיים.

גילוי דעת של המפלגה הקומוניסטית לאחר פרסום תוצאות משאל העם (בטורקית):

http://haber.sol.org.tr/toplum/tkpden-aciklama-referandum-sonuclarinin-hicbir-mesruiyeti-yoktur-193140