הקומוניסטים הטורקים מתנגדים לנשיא ארדואן ולפלישה הצבאית לצפון לסוריה

מדוע טורקים רבים מתנגדים לפלישת צבא מדינתם לצפון סוריה? מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הטורקית, קמאל אוקויאן, נאם ביום שישי האחרון בישיבת הפתיחה של המפגש הבינלאומי ה-21 של המפלגות הקומוניסטיות שנערך בעיר איזמיר שבטורקיה ומנה את הסיבות לכך. להלן חלקים מתוך נאומו.

קמאל אוקויאן נואם בישיבת הפתיחה של המפגש הבינלאומי ה-21 של המפלגות הקומוניסטיות שנערך בעיר איזמיר שבטורקיה (צילום: המפלגה הקומוניסטית הטורקית)

 

"חרף הנסיבות המיוחדות בטורקיה עת נערך מפגש זה, בהתייעצות עם החברים היוונים החלטנו לקיימו. אך נאלצנו לבטל את האסיפה הציבורית, הפוליטית והתרבותית, שהייתה מתוכננת ובה אמורים היו ליטול חלק כ-5,000 מחברי המפלגה.

מפגש זה מוקדש לציון מלאות 100 שנה להקמת האינטרנציונל הקומוניסטי. זה הוקם בעת שהנהגת מהפכת אוקטובר ברוסיה, הבולשביקים, סברו כי מהפכות נוספות יתחוללו ברחבי אירופה ושבכוחו של מעמד העובדים לשלוט לכל הפחות בחלק מהיבשת".

 

על כיבוש צפון קפריסין

בהתייחסו למצב הפוליטי השורר בטורקיה מאז הפלישה הצבאית לצפון סוריה, אמר המנהיג הקומוניסטי הטורקי:  "אין זו הפעם הראשונה שצבא טורקיה משתתף בהרפתקה במדינה זרה. חיילים טורקים עשו זאת לראשונה בעת מלחמת קוריאה בתחילת שנות ה-50 בשירות האינטרסים האימפריאליסטיים של ארה"ב. במשך עשורים השתתפו חיילי טורקיה במבצעים עליהם ניצח ארגון הטרור הבינלאומי המתקרא נאט"ו, הברית הצבאית של 30 מדינות קפיטליסטיות בצפון אמריקה ובאירופה".

הוא הוסיף: "כבר 45 שנה טורקיה כובשת חלק מקפריסין ופוגעת קשות בעצמאות האי ובריבונותו. בשנים האחרונות, טורקיה גם אחראית לפעולות צבאיות רבות בעיראק, בה – בדומה לסוריה, הקימה מחנות ובסיסים.

"רבות נכתב בעיתונות הבינלאומית על כך שטורקיה הפכה אויבת הדמוקרטיה והחירויות. האם הקומוניסטים בטורקיה יכולים לסתור קביעה זו? כמובן שלא". בהמשך אמר: "לקומוניסטים ראייה מורכבת הרבה יותר. המדינה הקפיטליסטית הטורקית היא אויב הדמוקרטיה והחירות – כאן ובכל מקום. האשמת כל העם הטורקי בפשעי הצבא או המדינה תחטיא את המטרה. כי טורקיה היא מדינה בה שולט המעמד הקפיטליסטי, שבשנים האחרונות פועל בביטחון עצמי גדול. מדיניות הפנים והחוץ מעוצבות בהתאם לאינטרסים של מעמד זה".

 

תפקידו ההיסטורי של ארדואן

אוקויאן הדגיש: "אלה שלא מבינים השקפה מעמדית זו, נופלים קרבן לתפישה לפיה תמיכה במדינה קפיטליסטית אחרת עשויה לשנות מבחוץ את המדיניות של טורקיה ואף לכונן את הדמוקרטיה והחירויות המיוחלות. לצערי, רבים בקרב המהפכנים סברו ש'מישהו יסדר': הם שגו כשקיוו כי מדינה קפיטליסטית אחרת תעשה את מה שהטורקים עצמם לא מצליחים לפתור. הם הפכו משתפי פעולה עם האינטרסים של המעצמות האימפריאליסטיות.

"אין לשכוח כי הנשיא המכהן, רגטייפ ארדואן, זכה בתמיכתם הנלהבת של ארה"ב והאיחוד האירופי עוד בתחילת דרכו ועד 2010. לא רק מעצמות אימפריאליסטיות תמכו בארדואן. התנועה הלאומית הכורדית ברובה אף קראה להצביע עבורו בבחירות. רק המפלגה הקומוניסטית ראתה בארדואן אויב עוד בתחילת דרכו הפוליטית. בשל כך יש שכינו אותנו בכל מיני כינויי גנאי".

הוא סיכם: "מאוחר יותר התגלו במחנה האימפריאליסטי סתירות ואף יריבויות  שאיפשרו לארדואן להתמודד עם בעיותיה הפנימיות הקשות של טורקיה באמצעות ליבוי מלחמה. הוא אף טיפח, כביכול, רגשות נקם כלפי ארה"ב. אנו סבורים כי לא ניתן יהיה למצוא דמוקרטיה וחירויות תחת כנפיהם של ארה"ב, האיחוד האירופי ונאט"ו. מאבק למען החירות ולמען הדמוקרטיה ללא תוכן מעמדי, מאבק שאינו טומן בחובו את שלילת הקפיטליזם והצבת המהפכה הסוציאליסטית במרכזו, נידון לכישלון ואף עלול לשרת את האינטרסים של האיחוד האירופי האימפריאליסטי או של ברית נאט"ו".

 

מק"י בכנס הקומוניסטי הבינלאומי

גם משלחת המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) השתתפה בסוף השבוע שעבר (18 עד 20 באוקטובר)  במפגש הבינלאומי ה-21 של המפלגות הקומוניסטיות והפועליות שנערך בעיר איזמיר שבטורקיה. חברי המשלחת – רים חזאן ופאדי אבו יונס. המפגש נערך בחסותן המשותפת של המפלגות הקומוניסטיות של טורקיה ושל יוון. בכנס השתתפו משלחות המייצגות 70 מפלגות מ-60 ארצות מכל היבשות, והוא נערך לציון מלאות 100 שנה לאינטרנציונל השלישי.

המפגש אמור היה להסתיים באסיפה פומבית בהשתתפות המשלחות ואלפי פעילים קומוניסטים מקומיים, אך המארגנים נאלצו לבטלה. הקומוניסטים הטורקים מתנגדים לפלישת צבא טורקיה לצפון סוריה והמשטרה איימה לעצור מאות ואף אלפים, לרבות הפעילים שהגיעו מחו"ל, בעת שעמדות אלה יוצגו בפני משתתפי האסיפה שאמורה הייתה להתקיים באצטדיון מקומי.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"