הקומוניסטים דורשים שינויים יסודיים: ההפגנות ההמוניות שבו לרחובות סודאן

ההפגנות ההמוניות שבו לרחובות סודאן, חרף סכנת ההידבקות בנגיף הקורונה. מאות אלפים צעדו בשבוע שעבר בחרטום ובערים אחרות ודרשו מראש הממשלה עבדאללה חמדוק לקיים את הבטחותיו בעקבות ההתקוממות העממית שהביאה אשתקד לסילוקו מהשלטון של עומר אלבשיר. הרוג ועשרות פצועים מירי המשטרה נרשמו במהלך ההפגנות. המפלגה הקומוניסטית פרסמה קריאה להצטרף למחאות שהוכרזו על ידי איגודי בעלי המקצועות החופשיים והוועדות העממיות שקמו לאורכה ולרוחבה של המדינה האפריקאית במהלך המאבק להפלת הרודן אלבשיר.

מפגינים בעיר אלעובייד בסודאן, ביום רביעי האחרון (צילום: רדיו דבאנגה)

ההנהגה הקומוניסטית אף פרסמה תכנית בת עשר נקודות ובה דרישות כלפי ממשלת חמדוק ובהן: העמדה לדין של האחראים לירי ולרציחתם של המפגינים בעת המאבק נגד הרודנות; העמדתם לדין של האחראים למעשי הטבח והרצח ההמוני שהתרחשו ברחבי סודאן מאז 1989 ופיזור המיליציות שפעלו מאחוריהם, הדחת כל המושלים הצבאיים שמונו במחוזות השונים ובמקומם בחירה דמוקרטית של אזרחים, שינוי מן היסוד של המדיניות הכלכלית והחברתית וביטול כל החוקים הפוגעים בארגוני העובדים.

יצוין שחמדוק שרד באפריל האחרון מניסיון התנקשות בבירה חרטום. לפי דיווחים מקומיים, קרה פיצוץ ממזרח לגשר גדול בצפוןמזרח העיר ואדם אחד נפצע באורח קל. אחרים דיווחו על ירי שנפתח לעבר כלי הרכב. עדי ראיה שאמרו שהפיצוץ נגרם ממטען צד וכי בשיירה של ראש הממשלה היו שתי מכוניות. שום גורם לא קיבל אחריות על האירוע, שמגיע לקראת יום השנה לתחילת ההתקוממות נגד הרודן אלבשיר. בתמונות מהזירה נראו שני ג'יפים לבנים, המשמשים את בכירי המדינה, חונים ברחוב, עם חלונות שבורים. כלי רכב אחר ניזוק קשות בפיצוץ. בתגובה, אמר חמדוק כי הניסיון לא יעצור את "נתיב השינוי" שבו צועדת המדינה. "מה שקרה לא יעצור את נתיב השינוי, זה רק ייתן דחיפה נוספת לגלים החזקים של המהפכה".

סרטון הדרישות של המפלגה הקומוניסטית הסודנית (בערבית):

https://www.facebook.com/SudaneseCommunistParty/videos/969607343471087/