הקומוניסטים בשוויץ מצדדים בשכר מינימום של 87 שקל לשעה

בישראל גוברת הדרישה להעלאת שכר המינימום ל-30 שקל לשעה. אבל בשוויץ המפלגה הקומוניסטית (מפלגת העובדים של שוויץ) קוראת לתמוך בהעלאת שכר המינימום ל-87 שקל לשעה. אזרחי שווייץ יצביעו בחודש הבא, ב-18 במאי, במשאל עם על העלאת שכר המינימום במדינה ל-22 פרנק (כ-87 שקל) לשעה, כלומר כ-4,000 פרנק בחודש שהם 15,760 שקל. רוב העובדים בשווייץ כבר משתכרים היום מעל 4,000 פרנק בחודש.

 2014-04-23_195928

קמפיין העלאת שכר המינימום גם עבור עובדי רבים בענף התיירות (צילום: האיגודים המקצועיים של שוויץ)

על פי דו"ח של לשכת הסטטיסטיקה השווייצרית משנת 2010, רק כ-10% מהעובדים במשרה מלאה בשווייץ מקבלים שכר ברוטו נמוך מ-4,000 פרנק. אם שכר המינימום אכן יאושר, הוא יעמוד על שווי של 14.01 דולר לשעה אחרי שקלול של כושר ההשתכרות עם יוקר המחייה. לשם השוואה שכר המינימום בלוקסמבורג וצרפת עומד לאחר שקלול כזה על 10.6 דולר לשעה ובאוסטרליה – 10.2 דולר לשעה.

 יצוין שהחברות הגדולות שבסיסן נמצא בשוויץ כמו נסטלה, חברת התרופות נוברטיס וחברת השעונים סווטש, מתנגדות לצעד, בטענה כי הוא יפגע בכלכלה. חלק מהחברות מתנגדות לשכר המינימום כי לטענתן הוא "יוביל לקיצוץ במשרות ולהחמרה בתנאי העבודה". גם הממשלה הפדרלית מתנגדת לשכר מינימום לאומי, בטענה כי הוא "יגרום ליותר נזק מתועלת ופועל יוצא ובלתי נמנע שלו הוא עלייה ברמת האבטלה". בנוסף הממשלה טוענת כי בעלי שכר של 4,000 עד 6,000 פרנק – 40% מכוח העבודה במדינה, צפויים לבקש העלאה בשכרם.

התומכים המרכזיים בהצעה הם איגודי העובדים הגדולים והמפלגה הקומוניסטית, שדורשים להשוות את רמת השכר ליוקר המחייה במדינה שהוא מהגבוהים בעולם. במנשר שפרסמה המפלגה הקומוניסטית נאמר כי "300 אלף עובדים ברחבי שוויץ זקוקים מייד להעלאת שכר המינימום ל-4,000 פרנק. זו לא הטבה גדולה – זהו המינימום כדי להתקיים". עוד סבורים במפלגה הקומוניסטית כי העלאת שכר המינימום תטיב עם שתי קבוצות בקרב מעמד העובדים: הנשים ומהגרי העבודה. "הבורגנות מפחידה אותנו עם תסריטי אימים של אבטלה גוברת ומשבר הכלכלי שבפתח. אבל בעיית האבטלה יש לפתור על ידי יצירת מקומות עבודה נוספים – לא דווקא על ידי פגיעה ברמת החיים של העובדים", נאמר עוד במנשר.

לעמדת הקומוניסטים השוויצרים (בצרפתית):

http://www.pst.ch/v4/spip.php?article400