הקומוניסטים בספרד בעקבות נאום נשיא קטלוניה: הזדמנות לדיאלוג

הקומוניסטים בספרד רואים בנאומו של נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון מאמש (שלישי) הזדמנות לפתיחת דיאלוג. כך עולה מדבריו בפרלמנט הספרדי שבמדריד, של מנהיג סיעת השמאל המאוחד ומראשי המפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון. עוד הדגיש גרסון בנאומו הבוקר כי "תוכן הנאום מהווה הזדמנות לפתיחת דף חדש ואלה חדשות טובות". גרסון הביע תקווה ש"ממשלת ספרד תנצל את ההזדמנות ותפתח בדיאלוג פורה ותפסיק לעשות שימוש בכוח ובאיומים שאין להם כל תכלית".

2017-10-11_193428

אלברטו גרסון עם צבעי דגל הרפובליקה הספרדית (צילום: מונדו אובררו)

נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, ביקש אמש בנאום מיוחד בפרלמנט הקטלני מנדט מהפרלמנט להכריז על עצמאות קטלוניה בעקבות משאל העם שנערך לפני שבוע וחצי ושבו ניצחו תומכי העצמאות. עם זאת הוא ביקש מהפרלמנט גם לעכב "בכמה שבועות" את מתן המנדט הזה ואת כניסת ההצהרה לתוקף כדי לקיים שיחות ולתת סיכוי למאמצי התיווך בין ממשלת קטלוניה לממשלת ספרד. הוא אמר כי נכון יהיה לבדוק את האפשרות של תיווך בינלאומי וכי את העימות עם ספרד אפשר לפתור במשא ומתן. לאחר הנאום הודיע דובר ממשלת ספרד כי השלטונות "דוחים את הכרזת העצמאות הטקטית" של קטלוניה.

כשעתיים אחרי הנאום מסרה ממשלת קטלוניה כי פוגד'מון חתם על המסמך המכריז על עצמאות קטלוניה ועל השהייתה של ההכרזה הזו. פוג'דמון פתח את דבריו אתמול ואמר שחשוב להפחית את המתח בקטלוניה: "איני מתכנן שום איום, שום מעשה תוקפנות. כולנו אחראים לזה. אנחנו צריכים להפחית את המתיחות, לא להוסיף שמן למדורה. אני רוצה לדבר עם כולם על הנושא. כולנו חלק מאותה קהילה ועלינו לצעוד קדימה יחד. לעולם לא נסכים על הכול, אבל הוכחנו פעמים רבות שהדרך היחידה לצעוד קדימה היא בדמוקרטיה ושלום. זה מצריך דיאלוג".

פוג'דמון תקף את משטרת ספרד על הכוח שהפעילה נגד המשתתפים במשאל העם, משאל שספרד הכריזה כי אינו חוקי: "מאז מותו של הרודן פרנקו תרמה קטלוניה רבות לדמוקרטיה הספרדית", הדגיש.

עוד על עמדותיהם של הקומוניסטים בספרד ובקטלוניה בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5): http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/10/G38_2017.pdf