הקומוניסטים ביוון דורשים לשחרר את כל הפליטים באי לסבוס ולדאוג לרווחתם

הקומוניסטים היוונים דורשים לשחרר את כל הפליטים באי לסבוס ולדאוג לרווחתם. שתי שריפות כילו בשבוע שעבר לחלוטין את מחנה הפליטים "מוריה" באי לסבוס שביוון, ואלפי תושביו נותרו ללא מחסה. במחנה התגוררו יותר מ-12 אלף פליטים ומבקשי מקלט שנותרו ללא מחסה, בהם כ-4,000 ילדים. כוחות כיבוי השתלטו על השריפה, וראש ממשלת יוון הכריז על מצב חירום באי. אתמול (שישי) שוגרו לאי כוחות משטרה גדולים כדי לנסות וללכוד את הפליטים שהקימו מחנות אוהלים מאולתרים ברחבי האי.

פליטים נוטשים את מחנה מוריה בעת השריפה (צילום: האו"ם)

ארגוני הסיוע מתחו במשך שנים ביקורת קשה על המחנה, שהכיל יותר מפי ארבעה מהקיבולת הרשמית שלו. הם אמרו כי לא ניתן לשמור על ריחוק חברתי ועל היגיינה בסיסית. לסבוס נמצא תחת מצב חירום כבר ארבעה חודשים.

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, הכריז על מצב חירום באי והודיע כי יוקצו משאבים לטיפול במשבר. הוא הוסיף שהרשויות יפנו את כל הקטינים שאינם מלווים במבוגר, אך הפליטים שבאי לא יורשו לעזוב. המפלגה הקומוניסטית היוונית הטילה את האחריות על הנעשה באי על ממשלת יוון הימנית. לדברי המפלגה "הממשלה מכירה היטב את המצב הקשה של הפליטים והתושבים, אך לא נקטה בצעדים ממשיים כדי לשנות אותו. אנו דורשים לסגור את המחנה, ויחד עמו לסגור את כל יתר המחנות באיי יוון שקלטו פליטים. יש לדאוג לשיקומם של הפליטים מחוץ לאיים, להעניק להם מסמכים ומחסה, לדאוג לבריאותם בעת משבר הקורונה ולמצוא פתרון למצבם על בסיס הומניטרי".

מחנה הפליטים "מוריה" הוא הגדול ביותר ביוון. הוא תוכנן במקור להכיל 3,000 פליטים בלבד, אך כיום נמצאים בו כ-12.5 אלף פליטים. המחנה מקבל פליטים מהמזרח התיכון ומאפריקה, ובשל קרבתו היחסית של האי לסבוס לטורקיה. באי לסבוס פחות מ-30 אלף תושבים יוונים. המחנה מהווה מוקד מתיחות מתמדת בין התושבים המקומיים לפליטים, ואף מטרה לפגיעה מצד ארגוני ימין קיצוני.