הקומוניסטים בברזיל קוראים לצאת להפגנות המוניות נגד הרס האמזונס על-ידי בולסונרו

המפלגה הקומוניסטית של ברזיל קראה לחבריה ואוהדיה לצאת להפגנות המוניות ברחבי המדינה ואף בחו"ל בעקבות השריפות הענקיות ביערות האמזונס בעידודו של הנשיא הימיניקיצוני ז'איר בולסונרו. המחאות החלו אמש, נמשכו היום ויתקיימו גם מחר ומחרתיים בשורה ארוכה של ערים ברזילאיות, ביניהן: ברזיליה, ריו דה ז'ניירו, סאו פאולו, סלבדור, קוריטיבה, בלו הוריזונטה, פלוריאנופוליס, בלם, מנאוס, פורטו אלגרה, רסיפה ועוד. כמו כן, בסוף השבוע מתוכננות מחאות מול שגרירויות ונציגויות ברזיל בערים לונדון, ניו יורק, מדריד, ליסבון, קיטו, לימה, בואנוס איירס, ברלין, סלמנקה, רומא, מונטבידאו, טורינו ופמפלונה.

יצוין שבולסונרו האשים הלילה (שישי) מדינות זרות שמשקיעות בשימור יערות האמזונס ב"התערבות זרה בריבונותה" של המדינה. זאת, על רקע שריפות הענק המשתוללות ביערות הגשם במספרים שהולכים ועולים מאז תחילת השנה. לראשונה, בולסונרו הכיר בכך בעלי אדמות עשויים להיות מעורבים בהצתת השריפות.

כרזה שהניפו אמש מפגינים בסאו פאולו ובה שילוב של שמות המשפחה של הנשיא בולסונרו ושל הקיסר הרומי המטורף נירון, שניגן בכינור בעת שהעיר רומא עלתה באש

השריפה הענקית ביערות האמזונס המכונים בפי רבים "הריאה של כדור הארץ", ממשיך להכות גלים ברחבי העולם. "האמזונס גדול יותר מאירופה, איך אתה יכול להילחם בשריפות פליליות באזור כזה?" שאל אמש (ה') נשיא ברזיל, איש ימין קיצוני המואשם עלידי הקומוניסטים בארצות ועל ידי פעילי הסביבה הכל העולם כי הוא מאפשר פגיעה באמזונס כי "חישוף" היערות משרת את האינטרסים של בעלי האדמות הגדולים חבריו בקואליציה השלטת. "אין לנו את המשאבים בשביל להילחם באש", הוא הוסיף בשיחה עם כתבים מחוץ לארמון הנשיאות בברזיליה.

בולסונרו נשאל עלידי הכתבים על ההאשמה שלו לפיה ארגונים לאממשלתיים הם שהציתו את השריפות הללו – כנקמה על כך שקיצץ את התקציבים שמוענקים להם. "האינדיאנים, אתם רוצים שאאשים את האינדיאנים? אולי אתם רוצים שאאשים את אנשי המאדים? כולם חשודים, אבל החשודים הגדולים ביותר הם הארגונים הלאממשלתיים", שב ואמר.

במכון הברזילאי לחקר החלל ציינו כי יותר מ-9,500 שריפות זוהו מאז יום חמישי האחרון בלבד, ורובן השתוללו באזור האמזונס. בתקשורת המקומית דווח כי ענן עשן שכיסה ביום שני את העיר סאו פאולו מקורו באמזונס, יותר מ-2,700 קילומטר משם. בתמונות לוויין נראה עשן סמיך מכסה גם את מדינת המחוז הצפונית ביותר של ברזיל, רוראימה.

 לפי נתוני המכון, שראשו הודח רק בתחילת החודש עלידי בולסונרו, בחודש יוני השנה נכרתו 920 קמ"ר של עצים באמזונס – עלייה של 88% מיוני של השנה שעברה. בולסונרו האשים את אנשי המכון כי עשו מניפולציה ושינו את הנתונים כדי להציג את ממשלו באור שלילי. הוא אף אמר כי ייתכן שריקרדו גלבאו, ראש המכון המודח, עובד בשירות ארגונים לאממשלתיים כלשהם.