הקומוניסטים בברזיל לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות: חזית נגד הפשיזם

המפלגה הקומוניסטית של ברזיל (PCdoB) קראה בסוף השבוע להקים "חזית עממית נגד הפשיזם" של כוחות פוליטיים, איגודים מקצועיים, תנועות חברתיות, ארגוני נשים ואגודות סטודנטים נגד המועמד הפשיסטי ז'איר בולסונרו, לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות ב-28 באוקטובר.

2018-10-14_200118

כרזה של איגוד העיתונאים על רקע דגל ברזיל: "עיתונאים במאבק נגד הפשיזם!"

בולסונרו ניצח בסבב הראשון של הבחירות שנערך לפני שבועיים (8.10) עם 46% מהקולות – כ-10% יותר משחזו הסקרים. הוא יתמודד בסבב השני מול מועמד השמאל פרננדו הדאד המייצג את המערך של מפלגת העובדים והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל, שזכה ב-29% תמיכה. מועמד נוסף, שמאלי מהמרכז, סירו גומס, קיבל כ-12% מהקולות.

לאחר ספירת הקולות אמר הדאד כי לדמוקרטיה בארצו נשקפת סכנה. הוא קרא לאזרחי ברזיל להתאחד כדי לנצח את בולסונרו בסבב השני של הבחירות. בולסונרו עצמו צופה שיזכה בסבב השני.

במהלך קמפיין הבחירות שלו, טען מועמד הימין הקיצוני כי ברזיל היא "אומה הנמצאת בקריסה, הנגועה בסחר בסמים ובה פוליטיקאים גנבים חומקים מעונש". הוא תומך בהקלת התנאים לקבלת רישיון נשק במדינה, וסבור כי יש להקל על המשטרה להשתמש בכוח כדי לחזק את "הערכים הברזילאיים המסורתיים". בעבר לעג בולסונרו לנשים, לשחורים ולציבור הלהט"ב. בין היתר אמר לחברת פרלמנט כי היא "מכוערת מדי מכדי שיאנסו אותה", והצהיר כי אם יהיה לו בן הומו, "מצדי הוא יכול להתאבד".

הדאד מצדו הבטיח לבטל את הרפורמות הכלכליות הניאוליברליות של נשיא ברזיל הנוכחי, מישל טמר, הפוגעות אנושות בזכויות העובדים. יצוין שמפלגתו של טמר נמחקה כמעט לגמרי מהמפה הפוליטית בבחירות לפרלמנט ולסנאט. עוד הבטיח הדאד, שהוריו היגרו מלבנון, כי יגדיל את ההשקעה בפרויקטים חברתיים במדינה, ויחזיר אותה לרמתה בשנים בהן נהנתה ברזיל משגשוג כלכלי תחת הנשיא לשעבר לואיס אינאסיו "לולה" דה סילבה, הכלוא באשמות שווא.

כמעט 147 מיליון בני אדם זכאים היו להשתתף בבחירות. נוסף לנשיא, המצביעים נתנו את קולם גם ל-513 מחוקקים, 53 סנאטורים ומושלים ב-26 מדינות המחוז של ברזיל ובבירה ברזיליה. חשוב להוסיף, שבבחירות נרשם שיא של נמנעים: 20% (כ-30 מיליון מבעלי זכות הבחירה), עוד 3% הצביעו באמצעות פתק לבן ו-5% נוספים הצביעו הצבעה פסולה. השיא במספר הנמנעים ומצביעי הצבעת המחאה נרשם במדינת סאו פאולו, בה מרוכזת אוכלוסיית העובדים הגדולה במדינה.

"נבחרת החלומות" של בולסונרו

"האם פלסטין היא מדינה? האם היא קיימת בכלל?", השיב בולסונרו במהלך מערכת הבחירות לאחר שנשאל על עתיד השגרירות הפלסטינית במדינה, והוסיף: "היא לא מדינה ולכן לא צריכה להיות לה שגרירות". כמו כן, הוא הודיע כי אם אכן ייבחר יפעל להעביר את השגרירות הברזילאית מתל אביב לירושלים. זאת בעקבות העברת השגרירות האמריקאית לשם.

בולסונרו לא מסתיר את אהדתו כלפי דונלד טראמפ, ואף אמר כי ינקוט במדיניות כלכלית וחברתית הדומה לזו של נשיא ארה"ב. הוא הצהיר כי "יפריט את כל המוסדות, המפעלים והתאגידים שבבעלות המדינה, המחוזות והעיריות" ואף הציג את "נבחרת החלומות", שלדבריו תוציא את ברזיל מהמשבר הקפיטליסטי החמור בו זו שרויה מאז המשבר העולמי בשנות ה-30 של המאה שעברה.

כצפוי, כל השרים המוצעים הם נציגי ההון הפיננסי, חברים במועצות מנהלים של בנקים זרים (לרוב אמריקאים) הפועלים בברזיל וקציני צבא בכירים לשעבר. בולסונרו זכה בתמיכתם של בעלי ההון, ראשי הצבא (הוא הביע הערצה להפיכה הצבאית הפרואמריקאית שהתחוללה ב-1964 ונמשכה עד (1985, העיתונות הממסדית הגדולה וראשי הכנסיות האוונגליסטיות הנוצריותימניות, שמועמדיהן זכו בתמיכתם של כחמישית מהבוחרים.

בבחירות לפרלמנט נותרה מפלגת העובדים הסיעה הגדולה ביותר (57 חברי פרלמנט), והקומוניסטים שמרו על כוחם (10). מפלגתו של בולסונרו זכתה ב-52 מושבים בפרלמנט ורק אחד בסנאט – זאת לעומת שישה של מפלגת העובדים. כמו כן, נבחרו מחדש כל ראשי המחוזות של מפלגת העובדים באזור העני של ברזיל בצפוןמזרח המדינה. המנהיג הקומוניסטי, פרופ' פלביו דינו, נבחר בפעם השלישית לתפקיד מושל מחוז מרניאו המונה שבעה מיליון תושבים.

האם ניתן יהיה להתגבר על הפער העמוק שנפער בסבב הראשון בבחירות לנשיאות בין בולסונרו לבין הדאד והמועמדת לסגנית הנשיא, הקומוניסטית מנואלה דאבילה? עד עתה רק מועמד אחד לנשיאות, גומס, נענה בחיוב לקריאה להגן על הדמוקרטיה ולהקים חזית מאוחדת נגד הפשיזם. מלאכה קשה צפויה לקומוניסטים ולשמאל בשבועיים הקרובים ואין כל ביטחון שיצליחו להדוף את בולסונרו הפשיסט, הגזען וההומופוב.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב