הקבלן רמי שבירו נעצר בעקבות תאונת עבודה קטלנית בה נהרג פועל בניין סיני

הותר לפרסום כי הקבלן רמי שבירו נעצר ביום חמישי האחרון. זאת, בעקבות תאונת עבודה קטלנית בה נהרג פועל בניין סיני בהרצליה, באתר בנייה סמוך לקיבוץ גלילים, של החברה שבבעלותו. בנוסף נעצרו שני עובדים נוספים מהחברה ושני עובדים נוספים מחברת הקבלן הסינית. שלושה נוספים זומנו למתן עדויות.

כוחות הצלה במקום בו קרס מנוף, במאי האחרון, באתר של רמי שבירו ביבנה – ארבעה פועלים נהרגו (צילום: מד"א)

המעצרים והחקירה מבוצעים על ידי יחידת פל"ס האמונה על חקירת תאונות עבודה בלהב 433 של המשטרה. "מהחקירה עולה שמדובר באתר בנייה שמתקיים בו אקלים בטיחותי לקוי ורשלני" אמר נציג המשטרה בדיון בבית המשפט, "לא התקיימו נהלי בטיחות, מדובר בתופעה שהיא מכת מדינה, אנו סבורים שהתגבשה תשתית ראייתית נגד כל המעורבים, חלקם מתחמקים מאחריות בעניין הבטיחות".

רמי שבירו וזוגתו רונית הם בעליה של חברת "רמי שבירו הנדסה, בניה ותשתיות בע"מ", לה אלפי אתרי בנייה פעילים. במאי האחרון נהרגו יוני סבג, בני דקל, גיל חזאזי וסרגי סמיונוב במהלך פירוק עגורן באתר של החברה ביבנה. בעקבות תאונה זו נעצר כבר שבירו בעבר ונחקר. באפריל, התחשמל למוות איציק כהן בעקבות מגע בין עגורן צריח לקו מתח גבוה גם כן באתר החברה ביבנה.

לדברי עו"ד הדס תגרי, המרכזת את הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה: "מעצרו של בעל חברה יזמית וקבלנית גדולה מטבע הדברים לוכד את תשומת הלב הציבורית. בהקשר זה חשוב לציין שמעצר איננו מטרה בפני עצמו. המטרה היא חקירה איכותית ואפקטיבית לעתים מעצר נדרש כדי לקיים חקירה כזאת, לעתים אין בכך צורך ועצם קיומם של מעצרים לא מבטיח חקירה והתנהלות פרקליטותית אפקטיביות. חקירתן של תאונות עבודה באופן יסודי ונחרץ, במטרה להעמיד לדין את מי שברשלנותם גרמו לפגיעה בחיי עובדים, היא מטרה ויעד חשובים, וחשוב במיוחד לעמוד על אחריותם של הגורמים הבכירים ללא מורא וללא משוא פנים ולא להסתפק בזו של עובדים זוטרים. חשוב לציין שבמקרים רבים בשנים האחרונות לאחר תאונות עבודה התקיימו מעצרים מתוקשרים לאחר החקירה, אולם לא ידוע לנו כי כתבי אישום הוגשו בעניינן של תאונות אלה, חלקן חמורות ומטרידות וחוזרות באותו אתר".

עוד הדגישה ש"יש לקוות כי חקירתה של תאונה זו והתאונות הקודמות באתרי של חברת רמי שבירו, וחקירותיהן של תאונות עבודה קטלניות וקשות אחרות, יתנהלו במקצועיות, בנחישות ובאפקטיביות, ויביאו בתוך פרק זמן קצר או למצער סביר מעת התרחשותן של התאונות להגשתם של כתבי אישום כנגד האחראים ברשלנותם לפגיעה בעובדים, בכירים כזוטרים. לפי שעה מטרה זו עדיין רחוקה מאד מלהתממש".