הצעת חוק של ח"כ כסיף: פטור משכר דירה לנפגעי משבר הקורונה

על רקע מצוקתם של רבים מבין שני מיליון שוכרי הדירות בישראל, הגיש אתמול (שני) ח״כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הצעת חוק שקוראת לפטור מתשלום שכר דירה שוכרים שהכנסתם נפגעה בשל המשבר – תוך פיצוי בעלי הדירות מקופת המדינה. על ההצעה הצטרפו עשרות חברי כנסת נוספים, בהם איימן עודה, יוסף ג׳בארין ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת), תמר זנדברג (מרצ), יעקב טסלר (יהדות התורה), ומיכאל ביטון ואלון שוסטר (כחול-לבן).

ח"כ כסיף, השבוע, בישיבת ועדת הכספים של הכנסת (צילום: לע"מ)

 

ההצעה מסירה את חובת תשלום דמי השכירות משוכרים שהכנסתם נפגעת לתקופת המשבר וכן ל-60 יום מהמועד שבו יוסרו תקנות שעת החירום. כמו כן, ההצעה קוראת לאסור על פינוי של דיירים שאינם מסוגלים לעמוד בתשלומי דמי השכירות בשל המשבר. זאת, גם בקרקעות ציבוריות שעליהן חל צו לפינוי וסילוק יד של משתמשים בלתי חוקיים או בלתי סדורים למגורים.

לגבי חוזי שכירות למגורים שסיומם נקבע לתקופה זו מוצע כי תינתן ארכה אוטומטית של עד 60 יום מהמועד שבו יוסרו תקנות החירום. זאת, אלא אם יש הסכמה של שני הצדדים לסיום החוזה במועד שנקבע, או במועד מוסכם אחר. באשר לדיירי הדיור הציבורי, מוצע לפטור באופן גורף את הדיירים מתשלום דמי שכירות בעבור תקופת המשבר – וכן כשלושה חודשים לאחר תום ההגבלות.

ההצעה כוללת גם דרישה למתן פיצויים מקופת המדינה למשכירי דירות – שייכללו בקרן הפיצויים הממשלתית למשבר הקורונה. על פי ההצעה, תשלום הפיצוי יינתן תוך 60 ימים מדרישתו, כשגובה התשלום ואופן קבלתו ייקבעו על ידי שר האוצר. עוד מוצע לקבוע כללים גורפים לדחיית תשלומי משכנתאות לבעלי דירות – מהלך שיקל על המשכירים ויאפשר את יישום הצעדים המוצעים.

"אסור שמשבר הקורונה יוביל לפינוי דיירים לרחוב, או יכניס מיליוני ישראלים לחובות עתק״, מסר ח"כ כסיף. ״הצעדים שהובילה הממשלה עד כה מבטיחים טרגדיה חברתית נוראה, שתדרדר רבים לעוני, לדיור רחוב ולחרפת ערב. ההוצאה לשכר דירה בישראל גבוהה מאוד ביחס להכנסה, ולמרבית השוכרים כל פגיעה בהכנסה משמעותה הידרדרות לחובות כבר מהחודש הראשון. זה אומר ששום הלוואה, דחייה או מענק זעיר לא יסייעו. אנשים שיכנסו לחובות בשל שכר דירה יגררו את החובות במשך שנים, ועשויים להיות מפונים מבתיהם ברגע שיסתיים מצב החירום״, אמר.

עוד הוא הדגיש ש״באחריות המדינה לדאוג כעת, מראש, לשוכרים כולם, ולבעלי הדירות שמתקיימים מהשכירות. במדינות אחרות בעולם, שיעור ההוצאה מהתמ"ג להתמודדות עם נזקי הקורונה משמעותי פי כמה מאשר בישראל, כך שאנו יודעים שיש מקורות תקציביים, והסיבה שלא משתמשים בהם היא החלטה פוליטית של הממשלה – להפקיר את החלשים בחברה לגורלם".

חברת מועצת העיר תל אביב ומנכ"לית תנועת "אחותי – למען נשים בישראל”, שולה קשת, שהיתה שותפה לייזום הצעת החוק, סיפרה כי ״מתחילת המשבר מגיעות אלינו לתנועת אחותי פניות של שוכרות ושוכרי דירות שלא יודעים מאיפה יגיע הכסף לתשלום שכר דירה, ואנו כבר מכירות נשים שנזרקו לרחוב על ידי בעל הדירה ואין אף גורם שנותן לכך מענה. אם לא יימצא פתרון מיידי – המונים ימצאו עצמם ברחוב, ביניהם משפחות עם ילדים, קשישים, אנשים שסובלים ממוגבלויות שונות".