הצעת חוק של ח"כ חנין בוועדת השרים לענייני חקיקה: הרשעה לא תתבסס על הודאה

נדחה בשבועיים הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק של ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) המבקשת לקבוע כי הרשעה לא תוכל להתבסס על הודאת נאשם בלבד, ותהיה מחוייבת בראיות חיצוניות נוספות. ההצעה מגיעה בעקבות הגילויים בפרשת רומן זודורוב, ומחקר לפיו כ-1,000 אסירים הנמצאים בבתי הכלא בישראל הם חפים מפשע.

2018-11-12_194501

רומן זדורוב בסרטון השחזור של רצח תאיר ראדה (צילום מסך: משטרת ישראל)

ח"כ חנין אמר כי "הגילויים האחרונים בפרשת רומן זדורוב, בין אם זכאי ובין אם אשם, חושפים את הסכנה בהרשעת נאשם על סמך הודאה בלבד. הלחצים האדירים שמופעלים על נאשם וההבטחות בהקלות לאחר ההרשעה הם לחצים שנאשמים לא עומדים בהם. חייבים להוסיף לחוק חובה בראייה חיצונית כדי להגיע לאמת ולצדק".

לדבריו, מחקר הדן בהרשעת חפים מפשע שערך פרופ' בועז סנג'רו, ראש החטיבה למשפט פלילי וקרימינולוגיה במרכז האקדמי למשפט ועסקים, חושף נתונים מדאיגים. מהמחקר עולה כי בין 5 ל-10 אחוז מכלל האסירים המורשעים בעבירות חמורות בישראל הם חפים מפשע.

על כך אמר ח"כ חנין: "הבעיה פה היא כפולה. פעם אחת המערכת כולה פועלת במטרה להוציא הודאה באשמה בעל פה מהנאשם ולא במטרה להשיג ראיות חיצוניות. פעם נוספת, הרשעתם של חפים מפשע לא רק שעושה עוול לחפים מפשע, אלא מותירה את האשמים האמיתיים מחוץ לבתי הכלא."

"ההסתפקות בהודאה, ללא ראייה חיצונית, כדי להאשים נאשם היא סכנה לכולנו. הזמנים האפלים ביותר בהיסטוריה אופיינו באפשרות לסחוט מאדם הודאה בכדי להרשיעו. חוק זה בא למנוע את הסחיטה מנחקרים ולקיים משפט אמיתי וצודק", הדגיש ח"כ חנין.