הצלחה לתושבי נבי סמואל הפלסטינים: תכנית הפיתוח התיירותית התבטלה

ועדת המשנה להתנגדויות של המנהל האזרחי בגדה המערבית החליטה לבטל את תכנית הפיתוח של אתר העתיקות נבי סמואל. התוכנית הוכנה על ידי קמ"ט גנים ופארקים בשנת 2013 ובעקבותיה הגישו תושבי נבי סמואל / נבי סמוויל, יחד עם הארגונים במקום ועמק שווה, התנגדות לתוכנית. ההחלטה לבטל את התוכנית היא הצלחה חשובה לתושבי הכפר, גם אם היא זמנית. המנהל האזרחי מתכנן להגיש תוכנית פיתוח חדשה שתהייה מצומצמת יותר.

2018-04-05_195236

המסגד והקבר בנבי סמואל (צילום: ויקיפדיה)

הכפר נבי סמואל שוכן כקילומטר מצפון לשכונת רמות בירושלים ומחוץ לשטחה המוניציפלי של העיר, בצמוד לאתר ארכיאולוגי על ראש גבעה. במקום מסגד, קבר שמיוחס לשמואל הנביא, ושרידים עתיקים מתקופות שונות. מצפוןמזרח לו נמצא הכפר הפלסטיני אלג'יבּ ומצפוןמערב  לו ההתנחלויות גבעת זאב וגבעון, וממערב הכפר בית איכּסא. בהסכמי אוסלו הוחלט שהכפר ייכלל בשטח סי וכיום מתגוררים בו כ-200 תושבים.

בשנת 1995 הוכרז האתר כגן לאומי ששטחו כ-3,500 דונם ובו נכללים האתר הארכיאולוגי, בתי התושבים ושטחים חקלאיים השייכים להם. מתוך השטח המוכרז כגן לאומי נמצאים רק כ-52 דונם בתחום האתר הארכיאולוגי. נבי סמואל נחשב מקום קדוש ליהודים, נוצרים ומוסלמים. רוב המבקרים באתר הם מתפללים יהודים שפוקדים את הקבר שהם מאמינים שהוא קבר שמואל, שנמצא בתחום המסגד. השרידים הארכאולוגים הם מהתקופות שונות החל מהתקופה ההלניסטית ועד ימינו.

לכפר נבי סמואל אין תכנית מתאר מאושרת. תושבי הכפר זקוקים בדחיפות לתוכנית מתאר שתאפשר פיתוח תשתיות בסיסיות והרחבת השטחים שניתן לבנות בהם בתי מגורים ומבני ציבור. ללא תוכנית מתאר עתידו של הכפר עומד בסימן שאלה. ביוני 2013 פרסם המנהל האזרחי תכנית מתאר חדשה לכפר. התכנית התעלמה לחלוטין מהתושבים וצרכיהם והתמקדה באתר העתיקות. הוצע בה שבצמוד לעתיקות יוקם מתחם תיירות הכולל מסעדה, מרכז מבקרים, חנות מזכרות, שבילים, חדר משמר ועוד, בשטח של כ– 1,200 מ"ר. גם המסגד, שמשמש את תושבי הכפר עד היום, בית הקברות המוסלמי ושטחים בבעלות פרטית של התושבים, יהיו חלק מהמתחם התיירותי.

לדברי עמק שווה "ההחלטה לדחות את התוכנית היא הצלחה חשובה עבור התושבים שכפרם נהפך לנגד עיניהם למרכז תיירותי ולאתר פולחן המוני, תוך התעלמות גסה מנוכחותם ומצרכיהם. המנהל האזרחי מתכנן להציג תכנית מתאר חדשה, שלדבריו תהייה צנועה יותר. אנו מקווים שתוכנית זו תתייחס גם לצרכי התושבים ולא רק לאטרקציות התיירותיות ולצרכי המתפללים היהודים שפוקדים את המקום".