הצהרת ועידת פריז לשלום במזה"ת: גבולות 1967 יהוו הבסיס לפתרון שתי המדינות

שר החוץ של צרפת ז'אןמארק איירו אמר אמש (ראשון) במסיבת עיתונאים לסיכום ועידת השלום הבינלאומית בפריז כי הוא מקווה שהקונצנזוס הבינלאומי שהופגן באירוע ישכנע את הממשל האמריקאי החדש כי העולם כולו מעוניין לקדם את פתרון שתי המדינות כדי להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים. איירו הוסיף כי רוב המדינות שהשתתפו בוועידה מסכימות עם עמדתו, לפיה העברת שגרירות ארה"ב לירושלים עלולה להביא להתלקחות. הוא ציין כי בכוונתו לשוחח על כך עם שר החוץ האמריקאי החדש, רקס טילרסון, מיד אחרי שייכנס לתפקיד.

ועידת פריז ננעלה אמול ובסיומה סיכמו המדינות המשתתפות לקיים מפגש בינלאומי נוסף בנושא הסכסוך הישראליפלסטיני עד סוף השנה. בהחלטות הוועידה הוזהרה ישראל מפני צעדים חדצדיים בירושלים, וכן נכתב כי גבולות 1967 יהוו הבסיס לפתרון שתי המדינות.

2017-01-16_190920

שר החוץ של צרפת ז'אןמארק איירו אתמול בפתיחת ועידת השלום הבינלאומית בפריז (צילום: משרד החוץ הצרפתי)

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת בירך אתמול על ההצהרה שפורסמה בסוף ועידת פריז. לדבריו, ההצהרה "הדגישה את הצורך בסיום הכיבוש הישראלי". הוא הוסיף כי על צרפת, מארחת הוועידה, "להכיר באופן מידי במדינה פלסטינית בגבולות 1967, שמזרח ירושלים בירתה", וקרא לכל המדינות שהשתתפו בוועידה "להכיר בפלסטין לצד הכרתן בישראל".

רק בריטניה הביעה הסתייגות מהצהרת הסיכום של ועידת פריז וסירבה לחתום עליו. בהודעה רשמית של משרד החוץ הבריטי נכתב כי "בריטניה נותרה מחויבת להשגת פתרון שתי המדינות. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתקדם היא דרך חזרה למשא ומתן בילטראלי, שמתחשב בכל המכשולים לשלום ובדאגות הלגיטימיות של שני הצדדים". עוד נכתב כי "הוועידה הזאת מסתכנת בהקשחת העמדות, בעת שבה יש לעודד את התנאים לשלום. לכן נכחנו כמשקיפים בלבד ולא חתמנו על הצהרת הסיכום".