הצבא אוסר על רבנים לזכויות האדם ופעילים פלסטינים להסיר שלטים פוגעניים בחברון

הצבא אוסר על רבנים למען זכויות האדם ופעילים פלסטינים לקיים פעילות בחברון להסרת שלטים פוגעניים, שנתלו בניגוד לחוק וללא סמכות. בתחילת החודש פנה ארגון רבנים למען זכויות האדם, יחד עם הארגון הפלסטיני "צעירים נגד התנחלויות" לצבא, בבקשה לאבטח פעילות להסרת שלטים פוגעניים שנתלו בחברון בכפייה על רכוש פלסטיני וברחובות בהם גרים פלסטינים.

מדובר בשלטים שנתלו בכפייה על חנויות ורכוש אחר של פלסטינים בעודם מציגים את עמדותיהם האידיאולוגיות הימניות קיצוניות של המתנחלים; וגם בשלטי רחובות שנתלו לאחר שהוסרו בלא סמכות שלטי הרחובות המקוריים בערבית, תוך שינוי שם הרחוב לשם עברי ושימוש בשפה העברית והאנגלית בלבד. המהלך של המתנחלים לא קיבל אישור מעיריית חברון.

לדברי רבנים לזכויות אדם "פעילות זו של החלפת שילוט, שנעשתה ככל הנראה על ידי גורמים מקרב מתנחלי חברון, פוגעת בזכויות התרבותיות והחברתיות של הפלסטינים, מנוגדת לחוק, ונעשתה ללא אישור הרשויות. עם זאת הפעילות הזו נעשתה בחסות הכוח הצבאי המאפשר לקבוצה קטנה וקיצונית פעילות כזו המבטאת כפייה וביזוי, ומכאן האחריות המוגברת של הצבא לנעשה. אך צה"ל לא רק שלא פעל נגד השילוט הפוגעני בעצמו – ככוח השולט והאחראי על האזור, וכמחוייב מחובותיו לפי הדין הישראלי והבינלאומי – הוא אף אוסר על פעילים ישראלים ופלסטינים לעשות את העבודה בעצמם".

בשבוע שעבר השיבה לשכת היועץ המשפטי הצבאי לאזור איו"ש לפניית רבנים למען זכויות האדם וסירבה לאפשר כניסת פעילי הארגון לשם הסרת שלטים פוגעניים בחברון וכן סירבה לבקשה לאבטח את הפעילים. מלשכת יועמ"ש איו"ש נימקו את הסירוב בין היתר בשל הסכנות הביטחוניות המצפות לפעילים, "ונוכח האפשרות הקרובה לוודאי להתממשות חיכוך אלים ואף מסכן חיים".

2017-04-24_195528

לדברי רבנים לזכויות אדם "סירוב הצבא לאפשר ולאבטח פעילות להסרת שלטים פוגעניים בחברון מבטאת מדיניות ביטחונית מפלה מצד צה"ל: אבטחה ואישור פעילות רק למי שתפישת עולמם קשורה לימין הקיצוני היהודי. מצד אחד הצבא מאשר ומאבטח תדיר פעילות של קיצוניים מקרב מתנחלי חברון בלב אוכלוסייה פלסטינית וגם לנוכח איומים ביטחוניים מצד גורמים קיצוניים בקרב הפלסטינים – למשל תהלוכות, כמו העדלאידע, בהן מופיעים תדיר סמלים של ארגון כך המוגדר כארגון טרור וביטויי גזענות כלפי האוכלוסייה הערבית כמו גם קריאות גנאי כנגד ערבים מצד גורמים מתסיסים. מצד שני, צה"ל מסרב לבקשה חד פעמית להסיר שלטים פוגעניים שנתלו בכפייה, בלא סמכות ובניגוד לחוק על רכוש פלסטיני או ברחובות בהם רוב הדיירים פלסטינים. לפיכך השימוש בהצדקה של חששות ביטחוניים לא משקף פה אלא אפליה בוטה והפיכת צה"ל לכלי שרת לאבטחת גורמי ימין קיצוני וטרור יהודי ופסילת פעילות שטיבה שמירה על זכויות האדם." "לנוכח סירוב זה תשקול עמותת רבנים למען זכויות האדם את צעדיה באפיקי הפעולה השונים", הדגישו.