הפתח והחמאס במסר משותף: הסיפוח הוא הכדור שיהרוג את פתרון שתי המדינות

לראשונה מזה שנים ובעקבות סכנת סיפוח השטחים המרחפת, היום (חמישי) ערכו מזכ"ל פתח, ג'יבריל רג'וב, וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אלעארורי, מסיבת עיתונאים משותפת ברמאללה. השניים התריעו כי הסיפוח ימנע הגעה עתידית להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, ורג'וב כינה אותו "הכדור שיהרוג את פתרון שתי המדינות". בכינוס השתתף גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש).

מזכ"ל פתח, ג'יבריל רג'וב, וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אלעארורי במסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר ברמאללה (צילום: סוכנות הידיעות ואפא)

אלעארורי, שהשתתף במפגש מביירות, אמר כי הסיפוח "לא ישאיר שום סיכוי עבור הפלגים להתקדם במתווה המדיני המינימלי של הקמת מדינה בגבולות 67' בגדה המערבית וברצועת עזה". הוא השווה את המצב היום לעליית אריאל שרון להר הבית בספטמבר 2000, שלאחריה פרצה האינתיפאדה השנייה. "שילמנו מחיר כבד, אבל היא הביאה תוצאות חשובות ובראשן יציאת ישראל מעזה ותחילת הפירוק של ההתנחלויות בגדה".

רג'וב אמר במסיבת העיתונאים כי כל התנועות והפלגים הפלסטינים מדברים "בקול אחד נגד הסיפוח והכיבוש", בתום מה שכינה "שיח שקט ומאוזן" שנועד לבסס שיתוף פעולה בין הצדדים. אלעארורי הוסיף כי כל התנעות "מחויבות למנוע את הסיפוח ולהתקדם במתווה שמאחד את העם הפלסטיני". הוא כינה את מסיבת העיתונאים המשותפת "הזדמנות לשלב חדש וגיבוש אסטרטגיה שתשרת את העם הפלסטיני בעיתוי מסוכן ורגיש עבורו".

ח"כ איימן עודה אמר במסיבת העיתונאים כי הוא תומך בצעדי הפיוס הפניםפלסטינים, "שהוא צעד הכרחי למאבק בסיפוח, סיום הכיבוש והשגת שלום צודק". "המשך הפילוג משרת רק את אלה שרוצים בהמשך הכיבוש וכינון אפרטהייד. כל מי שתומך בפתרון שתי המדינות צריך לתמוך גם בפיוס", הדגיש.

מאוחר יותר מסר ח"כ עודה: "היום השתתפתי בגאווה בכנס רציני לקראת פיוס פלסטיני, כחצוצרות הליכוד והימין התחיל הסתה בדם. מה שחשוב זה לא הסתה לכובשים, לעולם לא! גם אני לא נעלבת ברחוב על ידי המאפיה שלהם. מה שחשוב זה דבר אחד ויחיד זה התקווה הזו לסיים את החטיבה החרפה, אחדות העם הפלסטיני, כל העם הפלסטיני, ופלגיהם כל הפלגים שלהם, אפילו ניצחון על הכיבוש, ועל הקמת מדינות פלסטיניות". הוא גם הגיב לביקורת שנמתחה עליו על ידי דוברי ממשלת נתניהו ומפלגות הימין: "אפשר לחשוב שבאתי עם מזוודות של מזומנים. יש עובדה אחת שאי אפשר להתחמק ממנה: פיוס בהנהגה הפלסטינית הוא צעד הכרחי למאבק בסיפוח, סיום הכיבוש וקיום משא ומתן לשלום צודק בין מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל".