הפרלמנט הסיר את מצב החירום באתיופיה במהלכו נעצרו 21 אלף אזרחים

הפרלמנט האתיופי הצביע בסוף השבוע שעבר בעד הסרת מצב החירום שהוכרז מאז אוקטובר האחרון כתוצאה מההפגנות שהתרחשו במחוזות אמהרה ואורומיה, בדרישה לדמוקרטיה, אשר הביאו למותם של מאות מפגנים נגד הממשלה. מצב החירום הגביל את פעילותם של ארגונים במדינה, הביא למעצרם של 21 אלף בני אדם. כך מסר "השבוע באפריקה" – סיכום שבועי של חדשות מהיבשת ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון.

 2017-08-13_204020

מפגינים למען הדמוקרטיה באתיופיה (צילום: גאדעה)

״הצלחנו להתמודד עם טרוריסטים חמושים, מתנגדי השלום, ועושי צרות״, טען שר ההגנה סיראז׳ פגסה אשר הוסיף שהממשלה תוכל להתמודד עם ״איומי ביטחון ספורים״ שנותרו גם ללא מצב החירום. כשש מאות בני אדם נהרגו בהפגנות אשר החלו במחוז אורומיה בעקבות מחאה נגד תוכנית החומש לשינוי פניה של אדיס אבבה.

לאחר מכן, מותו של ילד מכדור של שוטר מקומי, בזמן הפגנה נגד הכוונה לסגור בית ספר, הביאה להתרחבות ההפגנות לאורך מדינת אורומיה כולה. ההפגנות אף התרחבו לבירה אדיס אבבה, בדרישה לשים קץ למעצרי השווא ולחזק את העצמאות של המחוזות במדינה. כ8,000 איש שנעצרו בזמן מצב החירום נותרו מאחורי סורג ובריח.

בעקבות ההקלות האחרונות הקדיש אתר החדשות "אפריקה טיימס", כתבה נרחבת למצבו של אחד מהעצורים הבכירים שנותרו בבית הכלא, מררה גודינה, אקדמאי ומנהיג אופוזיציה ותיק אשר משמש גם כראש הקונגרס הפדרלי של מדינת אורומיה – ונעצר בעקבות הפרה של חוקי החירום, תחת סעיף ״פעולות טרור״. בעדותו טען שהוא התנגד לאלימות מכל סוג שהוא מאז ומעולם. גודינה נעצר עם שובו מנאום בפרלמנט האיחוד האירופאי, בו העיד על הפרות זכויות אדם של הממשלה, ולטענת הממשלה הוא ״פגש והתדיין בבריסל עם מנהיג קבוצה המוגדרת כארגון טרור״.

לדברי הארגון "משמר זכויות אדם", עצורים רבים נאלצו לחתום על מסמכים בהם התחייבו שלא למחוא נגד הממשלה. ״מפגינים רבים, חלקם הוחזקו במחנות, טוענים שללא מאמץ ממשלתי משמעותי זהו רק עניין של זמן עד שההפגנות יפרצו בשנית״, טען הארגון בהצרה בעקבות הסרת מצב החירום.