הפרלמנט האירופי הכיר בפלסטין; הפלסטינים פנו למועצת הביטחון של האו"ם

הפלסטינים הגישו למועצת הביטחון של האו"ם את הצעת ההחלטה לסיום הסכסוך עם ישראל – כך אמר הלילה (חמישי) השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור לסוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". הנציג הפלסטיני הוסיף כי נוסח ההחלטה עדיין פתוח למשא ומתן. ההצעה הוגשה על ידי ירדן ב"נוהל כחול" – היא העברה למזכירות מועצת הביטחון ויהיה ניתן להעלותה להצבעה ביממה הקרובה. ההצעה קוראת להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967, וכן לסיום הכיבוש תוך שנתיים.

עוד נכתב בהצעה כי הפלסטינים מעוניינים ב"פתרון כולל ובר קיימא אשר יביא לקיצו את הכיבוש הישראלי ואשר יגשים את חזון המדינה הפלסטינית". עוד נכתב כי הפלסטינים שואפים להגיע להסדר תוך שנה מרגע שההצעה תתקבל וכן הם מעוניינים בנסיגה הדרגתית של ישראל מהשטחים עד סוף 2017. "אנו נמשיך במשא ומתן עם האמריקנים ועם כל מי שמוכן לכך, בתקווה שמועצת הביטחון תאמץ משהו מההצעה וכדי לפתוח דלת רצינית לשלום", אמר מנסור. "אנו מוכנים לעבוד עם כל מי שרוצה לעבוד אתנו על דברים משמעותיים".

יצוין שהפרלמנט האירופי אימץ אתמול (רביעי) החלטה התומכת באופן עקרוני בהכרה במדינה פלסטינית. ההחלטה שאומצה בסופו של היא פשרה בין עמדות מדינות שונות, שבחלקן אושרו הצעות להכרה מיידית במדינה פלסטינית. "הפרלמנט האירופי תומך בעיקרון של הכרה במדינה פלסטינית ובפתרון שתי המדינות, ומאמין שעל אלה ללכת יד ביד עם התקדמות המשא ומתן", נכתב בהחלטה. ההחלטה התקבלה ברוב גדול מאוד: 498 בעד; 88 נגד ו-11 נמנעים.

2014-12-18_193030

חברי סיעת השמאל העקבי קוראים במליאת הפרלמנט האירופי להפסיק את הכיבוש (צילום: הפרלמנט האירופי)

בעוד חברי הפרלמנט האירופי המשתייכים למפלגות השמאל, הסוציאלדמוקרטים ו"הירוקים" הציעו בתחילה להצביע על הכרה במדינה פלסטינית ללא תנאים, נציגי הימין בסיעות "מפלגת העם האירופית" ו"ברית הליברלים והדמוקרטים למען אירופה" טענו מנגד כי על הכרה לבוא רק כתוצר של הסכם עם ישראל. פעילה במיוחד הייתה סיעת השמאל העקבי הדורשת מזה זמן רב להכיר בפלסטין בגבולות 67. הסיעה פרסמה הודעת תמיכה בהחלטה וקראה ליישמה בהקדם. גם חד"ש ומק"י בירכו אמש על ההחלטה.

עמדת הסיעה של השמאל העקבי בפרלמנט האירופי בעקבות ההחלטה להכיר בפלסטין (באנגלית):

http://www.guengl.eu/news/article/gue-ngl-news/gue-ngl-welcomes-european-parliament-call-for-recognition-of-palestinian-st