הפרטת חברת החשמל: עוד נכס ציבורי יקר שעובר לידי בעלי הון

משרד האוצר הודיע בשבוע שעבר (27.12) כי הצוות הממשלתי לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, בראשו עומדים מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, הגיע להסכמות עקרוניות לגבי מתווה הפרטה בחברת חשמל, וכן להסכמות עקרוניות עם חברת החשמל, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ארגון עובדי החברה.

2018-01-02_213127

במרכזה של "הרפורמה" עומדת הפרטת ייצור החשמל ופתיחתו לתחרות, תוך הגבלת כוחה של חברת החשמל לפתוח ולהפעיל תחנות כוח. כ-3,000 עובדים יפוטרו או יפרשו במהלך שמונה השנים הקרובות. חברת החשמל תיוותר מונופול בהולכת החשמל,  שעלותה עלולה להכביד על יצרני החשמל הפרטיים.

הצדדים הסכימו לקיים "מו"מ מרתוני לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בתוך 45  יום", שישנה מן היסוד את כל ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בעשרות השנים האחרונות בחברה. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, הנחה את משרד האוצר לעכב את ההפרטה, במטרה לעתור לבג"ץ ולגרום לזה לשלול באופן תקדימי את זכות השביתה מעובדי החברה, למרות השינויים המבניים וההפרטה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בהודעתה לתקשורת, הצהירה חברת החשמל על חלק מן ההסכמות שנתגבשו: החברה תפחית את פעילותה במקטע הייצור, זאת באמצעות מכירה של חמש תחנות כוח המופעלות בגז בתוך חמש שנים (אשכול, רידינג, אלון תבור, רמת חובב והחלק המזרחי של אתר חגית). עוד הצהירה החברה כי לא תקים תחנות כוח חדשות, לא תחליף קיימות ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים (מלבד 2 תחנות מבוססות גז במקום 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת אורות רבין), ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים למעט

אלה שהוסכמו במסגרת המתווה.

ואולם, כדאי להקדיש תשומת לב גם לדברים שלא נאמרו בהצהרות חברת החשמל ומשרד האוצר. בעוד ששר האוצר, משה כחלון, הכריז על "ייצור תחרותי" ועל "הורדת מחירי החשמל", הוודאות היחידה היא ההפרטה. אין כל הבטחה שהפרטה תביא להורדת מחירי החשמל.

למחרת הגדיל לעשות ניסנקורן, שהפך מקדם המכירות של ממשלת הימין הגוססת, ואמר: "לפנינו רפורמה המייצרת איזון בין ייצור במגזר הציבורי לבין הייצור במגזר הפרטי. ברפורמה הזאת כל הצדדים ישבו מתוך מדיניות של שיתוף, קודם כל לראות את טובת האזרחים, אחר כך לראות את טובת חברת החשמל וטובת העובדים. יצרנו כאן רפורמה שעם השנים תוריד את העלויות לצרכן, שתעניק אופק ותקווה לחברת חשמל ולעובדיה, ובסופו של דבר תייצר חברת חשמל בריאה יותר ויעילה יותר".

כמובן, דבריו של יו"ר ההסתדרות הם שקר מוחלט. הם אינם עומדים במבחן המציאות בעשרות מקרים של הפרטת החשמל בארצות רבות, בעיקר בעולם השלישי, בעשורים האחרונים.

ההסתדרות ממשיכה להעניק גיבוי להפרטה ולפיטורים המוניים (עוד על המאבק הכושל של ההסתדרות בהנהלת טבע, ר' עמוד 5 בגיליון "זו הדרך" הקרוב). השאלה החשובה היא, כיצד אפשר לנהל מאבק נגד פיטורי 1,700 עובדי טבע, כאשר ההסתדרות עצמה משתפת פעולה עם הפרטת חברת החשמל ופיטורי 3,000 מעובדיה.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב