הפסקת אש בין ארגון הכבאים לרשות הארצית לכבאות; הסכם בבנק אוצר החייל

הפסקת אש הושגה במאבק הממושך, הנמשך זה כשנה, בין ארגון הכבאים של ההסתדרות לרשות הארצית לכבאות והצלה בשל תנאי העסקה. הצדדים הגיעו אתמול (חמישי) להבנות וחתמו על הסכם.

2018-12-14_174231

הפגנת כבאים מול מטה הרשות הארצית לכבאות והצלה בראשון לציון ב-30 בנובמבר האחרון (צילום: ארגון הכבאים)

ההסכם יהיה תקף לשלושה חודשים וסוכם בו שהכבאים ישובו באופן מיידי לביצוע הכשרות והשתלמויות לרבות השתתפות הכבאים היום בתרגילי השטח שתוכננו במסגרת התרגיל הלאומי ״מגן האש״. עוד סיכמו הצדדים כי אם תשלום כספי הרווחה שנמנעו מהעובדים יעשה בתוך עד עשרה ימים, שלאחריו יופסקו כלל הצעדים הארגוניים, רשות הכבאות תחזור לשגרה מלאה והצדדים יכנסו יחד למשא ומתן על הסכם קיבוצי כולל חדש עם משרד האוצר.

יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון ברדוד מסר: "אני מברך על הבגרות שגילו הצדדים במהלך הלילה מתוך מטרה להחזיר לשגרה את פעילות מערך הכבאות וההצלה החשוב כל כך למדינת ישראל. אני סמוך ובטוח שהצדדים ישכילו לנהל מעתה את יחסי העבודה בשיתוף פעולה וכבוד הדדי".

"כארגון עובדים, עמדנו לכל אורך הדרך על מספר עקרונות במסגרת הסכם הבנות עם המשרד לביטחון פנים שאותו אנו מבקשים ליישם במערך הכבאות" מסר אבי אנקורי, יו"ר ארגון הכבאים. "הוסכם בין הצדדים כי כספי הרווחה שנשללו מהעובדים במשך חודשים ארוכים יוחזרו להם, כמו גם יופשרו כספים של הנציבות לקיום הפעילות השוטפת של ארגון הכבאים אותם עיכבה הנציבות זמן רב. בנוסף יימחקו תלונות סרק שהוגשו נגד כבאים על ידי הנהלת הנציבות לנציבות שרות המדינה או מכתבים שהוכנסו לתיקיהם האישיים לצד החזרות כספים לכבאים שנפגעו בשכרם כתוצאה מסכסוך העבודה. ההישג הגדול והמשמעותי ביותר הוא בהסכמה בין הצדדים על פתיחת מו״מ להסכם קיבוצי חדש במערך הכבאות".

הצעדים הארגוניים החלו לאחר שרשות הכבאות הפרה לכאורה את ההסכמים הקיבוציים במערך ופגעה במענקי החג שהוסדרו בהם. לאורך המאבק ניסתה נציבות הכבאות לפנות מספר פעמים לבתי הדין לעבודה במטרה לכפות על עובדיה צווי מניעה לצעדיהם הארגוניים, אולם בתי הדין לעבודה קבעו פעם אחר פעם כי לכבאים עומדת זכות השביתה וכי צעדיהם הארגוניים מידתיים, ואינם מסכנים חיי אדם. השר לביטחון פנים התערב במשבר, רק לאחר שבית הדין הארצי לעבודה קרא לו לעשות כן, ובתי הדין ציינו כי יחסי העבודה במערך הכבאות נמצאים בשפל המדרגה.

הסכם הושג גם לאחר שביתה ארוכה בבנק אוצר החייל, שעובדיו יצאו במחאה חריפה בגלל הכוונה למזגו עם הבנק הבינלאומי. במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש העובדים יקבלו העלאת שכר. העובדים שלא ייקלטו בבינלאומי יקבלו פיצויים מוגדלים ומענק ובתמורה הפסיקו את שביתתם. באוצר החייל, שבבעלות הבינלאומי, כ-700 עובדים, ב-46 סניפים ושלוחות.