הפיטורים ההמוניים בענק התרופות טבע: דוגמא לקפיטליזם חזירי

תוכנית ההתייעלות של מנכ"ל טבע החדש קאר שולץ והכוונה לפטר כ-1,700 עובדי התאגיד בישראל, נחשפו אתמול (חמישי) בעיתון "גלובס". על פי העיתון "מנכ"ל החברה הנכנס, קאר שולץ, קיבל מענק חתימה של 20 מיליון דולר. המנכ"ל הקודם, ארז ויגודמן, יצא מהחברה עם עלות שכר של עשרות מיליונים. שורה של מנהלים בכירים אף הם לא קופחו. המחזה הזה של מנהלים שמקבלים שכר ענק ומענקי חתימה עוד לפני שהם הוציאו לפועל החלטה אחת, הוא מחזה מכוער, מרתיח את הדם".

2017-11-24_165238

על כך מסר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "התבשרנו שהנהלת 'טבע' מתכננת לפטר למעלה מ-1,700 עובדים ישראלים. עובדים שמאחוריהם 1,700 משפחות בישראל. בהנהלת טבע החליטו לעשות את זה אחרי שהם נקלעו לקשיים והרווחיות של החברה ירדה. ירדה, אבל לא נעלמה. אז כדי שבעלי החברה ירוויחו יותר ויכניסו בסוף השנה יותר לכיסם הם מקצצים בעובדים, במקום ברווחים שלהם. ומה שהופך את כל זה לעוד יותר שערורייתי זה שחברת טבע עושה זאת, אחרי שהיא מקבלת מיליארדי שקלים בהטבות מס ממשלת ישראל, כביכול כדי 'לתמרץ' את החברה 'לייצר מקומות עבודה'. עוד אחת מהמעשיות הקפיטליסטיות נחשפה כסיפור ריק, ותו לא". עוד הוסיף ח"כ חנין "מה צריך לעשות עכשיו? קודם כל, לבטל מיד את הטבת המס שהחברה מקבלת. בהמשך, צריך לומר להנהלת המפעל קיבלתם מיליארדי שקלים מסיבות מצוצות מהאצבע, עכשיו תתחילו להחזיר אותם".

בהסתדרות הגיבו לדיווחים ומסרו: "ההסתדרות לא תקבל בשום פנים ואופן צעדים חדצדדיים של הנהלת טבע בישראל. כל צעד של התייעלות, אם וכאשר יעלה על הפרק, ייעשה אך ורק בהידברות ובהסכמה אל מול ההסתדרות וועדי העובדים. עובדי טבע הם ההון האנושי של החברה והמשאב הכי חשוב שלה. פיטורי עובדים הם המוצא האחרון".

הפרשן אלי ציפורי כתב אתמול ב"גלובס" ש"מי שחושב ומצדיק את טבע לקראת גל הפיטורים הגדול בחברה – לא יודע על מה הוא שח. טבע זה המקרה הקלאסי של קפיטליזם חזירי, המקרה הקלאסי שבו אלפי עובדים משלמים מחיר על כישלונות קולוסאליים של ההנהלה, המקרה הקלאסי שבו המנהלים שאחראים על הכישלון והמנהלים שאחראים על הקיצוצים הרחבים מתעשרים כקורחואילו אלפי עובדים נזרקים לשוק העבודה חלקם, אני מניח, בגיל שבו שוק העבודה כבר לא יוכל לקלוט אותם".

לדבריו הכוונה של טבע לפטר בין 20% ל-25% מכח האדם שלה בישראל, היא אחד מגלי הפיטורים הגדולים ביותר בישראל, בוודאי כזה שנעשה עלידי חברה אחת בלבד. לא קופחו.

השערורייה האמיתית בכל סיפור הפיטורים האלה היא מה שהמדינה נתנה לטבע, ומה שהיא לא ממש קיבלה ממנה בתמורה. כזכור, רווחי הקופקסון היו פטורים ממס לאורך שנים ארוכות – 10 שנים – פטור שהביא את המס לשיעור של 0% מדי שנה. חשפתי את הטבות המס של טבע לאחר מאבק משפטי באוצר וברשות המסים. בסופו של דבר ניתנו לטבע הטבות מס של כ-20 מיליארד שקל לאורך התקופה. כמובן שמספר העובדים בישראל גדל באופן טבעי, מה שלכאורה הצדיק את הטבות המס הללו, אם כי 0% מס היה, לכל הדעות, גם לדעתם של מנהלי טבע, לא מידתי וחריג".