הפגנת האלפים שנערכה במוצ"ש בכיכר רבין: אור אדום לממשלת הכיבוש והסיפוח

"לא קיבלתי אור ירוק מהממשל האמריקאי כדי לקדם את הריבונות", התוודה ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה שקיים עם נציגי המתנחלים ביום ראשון האחרון. אין בינתיים אור ירוק מבעל הבית, אבל במוצ"ש קיבלו נתניהו וממשלתו הימנית אור אדום חדמשמעי להמשך מדיניות הסיפוח הכיבוש מאלפי יהודים וערבים שהתכנסו בכיכר רבין בתלאביב (על ההפגנה ר' השער האחורי בגיליון "זו הדרך" הקרוב).

העצרת הגיעה – באופן חריג במאבקים נגד הכיבוש – לכותרות הראשיות בעיתונות המקומית, וזכתה בסיקור נרחב גם בכלי התקשורת בעולם. זו הייתה הפגנת כוח של מחנה השלום והשמאל, חרף המכשולים הרבים שעמדו בדרך: נגיף הקורונה שטרם חלף (ואף מנע מכמה מהח"כים של חד"ש להתייצב במקום), קמפיין הדיסאינפורמציה שנוהל נגד היוזמה המשותפת, ועמדת המשטרה שניסתה למנוע את קיום ההפגנה, בשירות ממשלת הימין.

אך הנחישות שגילו המארגנים סיכלה את הניסיונות לפגוע בהפגנה, ואף הניבה את צירופם של משתתפים נוספים לקואליציה. עשרות רבות של מפלגות, תנועות וארגונים התגייסו להצלחת האירוע. שוב הוכיחו מק"י וחד"ש, כפי שעשו פעמים אינספור בעבר, שביכולתן לגבש סביבן מחנה גדול ולהציב תמרור "עצור!" בפני ממשלות הכיבוש והנישול.

חד"ש ומק"י בפעילות הציבורית, כמו גם בכנסת במסגרת הרשימה המשותפת, הן הכוח האופוזיציוני הנחוש והעקבי בפני הימין שבשלטון. יש להצטער ששותפותיה של חד"ש בכנסת, רע"ם, בל"ד ותע"ל, לא הבינו את גודל השעה ולא התייצבו יחד עם אלפי המפגינים בכיכר רבין.

במוצ"ש האחרון קם מחנה שלם על רגליו – אבחנה המשתקפת גם מעל דפי העיתונות הממסדית. אבל לא די בכך. על הפגנת הכוח זו להיות נקודת ההתחלה של מערכה עממית רחבה נגד הסיפוח. חיוני שכל הגורמים שעשו יד אחת להצלחת העצרת בת"א יוסיפו לפעול יחד ולצרף תנועות ואזרחים נוספים לקואליציית השלום הישראליפלסטיני הצודק. אין מקום לפסילות ולחרמות – המטרה חשובה יותר מחילוקי דעות זמניים. כפי שנכתב במסר ששלחה השבוע תנועת "שוברים שתיקה" לפעיליה בעקבות ההפגנה: "אנחנו נהיה הקיר שעליו יישבר הכיבוש. לא נעצור עד שנצליח. יחד אנחנו כוח יהודים וערבים".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב