הפגנות זעם לאורכה ולרוחבה של לבנון: הפעם זו מהפכת הרעבים

הפגנות ומחאות פרצו ביומיים האחרונים לאורכה ולרוחבה של לבנון בעקבות החמרת המצב הכלכלי והחברתי בעקבות משבר הקורונה. כלי תקשורת בלבנון מדווחים הבוקר (שלישי) על מחאות במספר רב של מוקדים ברחבי המדינה בגין המצב הכלכלי, יוקר המחיה והתרסקות הלירה. המחאות הפכו אלימות אמש כאשר מפגינים הציתו חלונות של כמה בנקים בטריפולי שבצפון המדינה. עימותים פרצו בין מפגינים לבין כוחות הביטחון שניסו לפזר אותם בגז מדמיע. לפחות שבעה מפגינים נפצעו. "הפעם זו מהפכת הרעבים", נכתב בדף הפייסבוק של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית.

מפגינים במרכז נבטיה, אתמול, שבדרום לבנון (צילם: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

לפי הדיווחים, המפגינים התכנסו בכיכר אלנור שבמרכז טריפולי וקראו קריאות נגד הממשלה ונגד החיזבאללה. במהלך היום מפגינים חסמו כבישים בכל שטחה של המדינה ובהפגנות בערים, כולל בביירות הבירה, הבנקים היו למטרת זעם המוחים. בשלטים שהניפו אתמול וביום ראשון המפגינים בביירות נכתב בין היתר: "השכר שלך שווה לא יותר מ-180 דולר. מדוע אתה לא מצטרף למחאה?" ו"השכר שלך שווה שתי קופסאות חלב". חיילים ניסו לפזר את המפגינים במרכז ביירות, אבל הפגנות נוספות פרצו בחלקים אחרים של העיר.

כאמור, הפגנות פרצו גם בנבטיה ובצידון (העיר השלישית בלבנון) שבדרום המדינה. צעירים פלשו אל אדמותיו של פואד סיניורה, ראש ממשלה לשעבר המואשם בשחיתות, אספו תוצרת חקלאית וחילקו אותה בשכונות העוני. "המצבע להשבת הרכוש שנגזל מהעם" קראו למחאה. כמו כן, הצעירים השאירו כרזה במקום בה נכתב "זה על חשבון 11 מיליארד דולר שאתה חייב לעם הלבנוני". כבישים גם נחסמו בחבל הבקאע במזרח ובמחוז עכאר בצפון.