הפגנות ועצרות של מק"י וחד"ש ברחבי הארץ לציון ה-1 במאי; הערב: הפגנות נגד ממשלת הימין

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) והנוער הקומוניסטי (בנק"י) קיימו אתמול (שישי) שורה של הפגנות ועצרות לכבוד יום הפועלים, ה1 במאי בתל אביב, חיפה, נצרת, ירושלים, טירה, טייבה, סח'נין, אעבלין, יפיע, שפרעם ויישובים נוספים. המפגינים, נשאו דגלים אדומים וכרזות בעלות תוכן מעמדי וציינו כך את יום הסולידריות הבינלאומי של מעמד העובדים. המפגינים אמרו כי הם "מניפים בגאווה את הדגל האדום, דגל המאבק העקבי לשוויון, לשלום צודק, לדמוקרטיה, להגנת זכויות העובדות והעובדים ולסוציאליזם".

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת בעצרת שנערכה בכיכר המעיין בנצרת (צילום: זו הדרך)

בתלאביב שיירות של עשרות מכוניות עם דגלים אדומים סיירה לאורכה של העיר, משכונות הצפון ועד יפו בדרום. בתחנה המרכזית הישנה נערכה עצרת בה השתתפו ח"כ עופר כסיף, ח"כ לשעבר דב חנין ויו"ר מרחב המשולש בנעמ"ת, מייסם ג'לג'ולי.

בחיפה, עקב הגבלות משרד הבריאות בשל מגפת הקורונה, הגיעו רק מאות לתהלוכה שקראו קריאות ולבשו חולצות לבנות, עניבות אדומות ולחלקם כיסוי פנים שעליו סמל הפטיש והמגל. התהלוכה יצאה מכיכר אונסק"ו במושבה הגרמנית, צעדה לאורך רחוב הגפן עד לבית הגפן ומשם ממשיכה בדרך שדרות הציונות עד סיומה בכיכר אמיל חביבי בוואדי ניסנאס. "אחד במאי, היה ונותר יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים והעובדות", אמרו בחד"ש. "הוא נותר רלוונטי מתמיד גם היום, עם 1.2 מיליון מובטלים במדינת ישראל, שיא של כל הזמנים".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, שהשתתף בהפגנה אמר כי "הממשלה מפחדת משני דברים, אחד זה אחדות המוחלשים. אסור לתת להם להחליש את המוחלשים, מוחלש ערבי ומוחלש יהודי צריכים ללכת ביחד נגד המדיניות הכלכלית". עוד הוסיף, כי "הדבר השני, לצאת לרחובות. אנחנו בכנסת יכולים להביא דברים ולשכנע, אבל כדי להביא את השינוי העמוק חייבים להיות ברחובות." ח"כ יוסף ג'בארין עמד על חשיבות המפגן והוסיף כי אילולא ההנחיות אותן הם מקיימים בקפידה היו יוצאים לרחוב עשרות אלפים. בראש התהלוכה נשאו המפגינים שלט בעברית ובערבית בסיסמה: "הקפיטליזם הוא המגיפה".

יו"ר חד"ש בחיפה, חבר מועצת העיר וממארגני ההפגנה, רג'א זעאתרה, מסר לעיתונאים כי "בצל משבר הקורונה הוכח מחדש שעשרות שנים של מדיניות ניאוליברלית הביאו לקריסת מערכת הבריאות, להפקרת האוכלוסיות המוחלשות בזמן שההשקעה המאסיבית הולכת להתנחלויות ולצבא על חשבון רווחת הציבור". הוא הוסיף כי "המשבר הנוכחי הוכיח לאנושות שדרוש שינוי כיוון רדיקלי: מקפיטליזם חזירי של הפרטה וקיצוצים והתעלמות מהפריפריה החברתית למדיניות המבוססת על סולידריות, צדק חברתי, הרחבת השירותים החברתיים".

"אנו מוחים גם נגד 'תוכנית המאה' אותה מקדמים נשיא ארה"ב טראמפ וממשלת נתניהוגנץ", המשיך זעאתרה. "'תכנית המאה' אינה אלא שם אחר למדיניות הסיפוחים, המשך המצור והנצחת הכיבוש. זו אינה תכנית שלום אלא מזימה לחסום את הדרך בפני שלום ישראליפלסטיני צודק שבבסיסו סיום הכיבוש וכינון מדינה פלסטינית בצד ישראל". בירושלים פעילי חד"ש ומק"י הניפו דגלים אדומים וכרזות נגד הקפיטליזם וממשלת הימין מול הכנסת ואילו בנצרת נערכה עצרת בכיכר המעיין בהשתתפות ח"כ עאידה תומאסלימאן.

יצוין שחד"ש ומק"י קראו להשתתף להפגנות שייערכו הערב (מוצ"ש) בשעה 21:00 בגן צ'רלס קלור בתלאביב, בכיכר אונסק"ו בשדרות בן גוריון בחיפה, ברחבת המשביר ברחוב המלך ג'ורג' במרכז ירושלים, מול העירייה בבארשבע ובכפר קאסם; נגד המדיניות החברתית והכלכלית של ממשלת המעבר הימנית. מדובר במחאה נוספת של שכירים ועצמאיים אשר דורשים מהממשלה "לתת פתרונות אמיתיים למשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה". לדברי מארגני ההפגנה מדובר ב"איחוד של מחאות רבות שעד עתה פעלו לבדן, אך כעת כולם מבינים שכדי להזיז את הממשלה מהאדישות כלפי יותר ממיליון אזרחים, שאיבדו ברגע אחד את פרנסתם ואינם יכולים להמשיך לשלם שכר דירה וחשבון חשמל או לקנות אוכל, דרושה פעולה משותפת. לצערנו, עד עתה כל מה שנתנה הממשלה זה בגדר אקמול לחולה סרטן".

"אנחנו רוצים להראות לממשלה שהיא לא תוכל להפריד אותנו לסקטורים", אומרים מארגני ההפגנות, "לכולנו יש עניין משותף – לאלץ את הממשלה לקבל החלטות משמעותיות. כל עוד בממשלה חושבים שאנחנו מפוצלים, הם מקבלים החלטות שכולן מריחה. נראה להם שאנחנו מאוחדים".

נאומו של ח"כ עופר כסיף בעצרת ה-1 במאי שנערכה אתמול בתלאביב:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/576874813208135/