הפגנות ומעצרים באיסטנבול: מחאת סטודנטים נגד הנשיא ארדואן צוברת תנופה

מחאת סטודנטים בטורקיה צברה תנופה השבוע לאחר שהנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, מינה מקורב למפלגת השלטון הימנית וניאו-ליברלית לתפקיד רקטור באוניברסיטה היוקרתיות של המדינה. כוחות משטרה התעמתו אתמול (שני) באיסטנבול עם מאות סטודנטים שהפגינו נגד המהלך, לפחות 17 נעצרו. במהלך הלילה והשעות המוקדמות של הבוקר כוחות משטרה מיוחדים גם פשטו על מגורי סטודנטים ועל דירות ברחבי העיר בחיפוש אחר פעילים. כך מוסרת הבוקר תחנת הטלוויזיה המקוונת ”סול" של המפלגה הקומוניסטית הטורקית.

סטודנטים יוצאים, אתמול, משערי הקמפוס של אוניברסיטת בואזיצ׳י באיסטנבול בהפגנת מחאה (צילום: סול)

 

הסטודנטים צעדו לכיוון הקמפוס של אוניברסיטת בואזיצ׳י כדי להביע את מחאתם על מינויו של מליך בוּלוּ, חבר במפלגת הצדק והפיתוח, שהתמודד בבחירות לפרלמנט ב-2015. לטענת המוחים, הצעד מכרסם בחופש האקדמי במדינה, והם דורשים כי לקהילה האוניברסיטאית תינתן הזכות לבחור בעצמה את נשיאה. יצוין שגם מרצים הצטרפו למחאה. על פי הדיווח ב"סול", המשטרה ירתה אל עבר המפגינים גז מדמיע וכדורי גומי, והשתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר את ההפגנה..

לאחר שבשבת פורסם הצו שממנה את בולו, שמחזיק בתואר דוקטור למנהל עסקים, התעוררה המחאה מצד סטודנטים ואנשי אקדמיה שקראו להתפטרותו. בין הקריאות בהפגנה היו "מליך בולו הוא לא הרקטור שלנו" ו"אנחנו לא רוצים רקטור שמונה על ידי המדינה". כמה מהסטודנטים שכן הצליחו להיכנס לקמפוס, התבצרו באחד הבניינים של האוניברסיטה. יצוין שבולו הוא הנשיא הראשון ("רקטור" עפ"י המקובל בטורקיה) שממונה מחוץ לאוניברסיטה מאז ההפיכה הצבאית ב-1980.

בהודעה שפרסמו אנשי האקדמיה ברשתות החברתיות, הם כתבו: "אנחנו לא מקבלים זאת מאחר שמדובר בהפרה ברורה של החופש האקדמי והאוטונומיה, כמו גם של הערכים הדמוקרטיים של האוניברסיטה שלנו". לדבריהם, המינוי הוא עוד דוגמה "למהלכים הדיקטטוריים הרבים שנעשים בטורקיה מאז 2016", בהתייחס לפעולות הדיכוי השלטוניות שננקטות מאז ניסיון ההפיכה הכושל לפני חמש שנים. כחלק מפעולות הדיכוי של השלטון, הרשויות עצרו אלפי אנשי אקדמיה, עורכי דין, עיתונאים, משרתי ציבור וסטודנטים.

 

כתבה ברשת "סול" על מחאות הסטודנטים באיסטנבול (בטורקית):