הפגנות ה-1 במאי בישראל: אחווה וסולידריות של עובדות ועובדים, יהודים וערבים

 

בכל הארץ נערכו בשבת האחרונה הפגנות לציון יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים, ה-1 במאי. הצעדה המרכזית של מק"י, חד"ש ובנק"י נערכה במרכז העיר נצרת. כ-7,000 פעילים ערבים ויהודים צעדו אל כיכר המעיין בעיר וקראו קריאות למען העובדים ונגד הממשלה. כל חברי הכנסת של חד"ש, איימן עודה, עאידה תומא-סלימאן, דב חנין, יוסף ג'בארין ועבדאללה אבו-מערוף. לצידם צעדו בראש המצעד יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית, עאדל עאמר וחברי הכנסת לשעבר מוחמד נפאע ועיסאם מח'ול.

2016-05-01_195359

הפגנת ה-1 במאי צועדת אמש (מוצ"ש) ברחוב המלך ג'ורג' בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה, פתח את העצרת שבתום המצעד והתייחס בנאומו למאבקי החזית בזירות השונות למען זכויות עובדים, ובמרכזן פעילות הסיעה בהסתדרות. הוא קרא לציבור הפועלים להצטרף להסתדרות ולהיאבק למען הזכות לאיגוד העובדים.

בדברו בפני האלפים שהתכנסו בכיכר המעיין במרכז נצרת, אמר מזכ"ל מק"י: המפלגה הקומוניסטית כמפלגה אינטרנציוליסטית יהודית-ערבית, מביעה את תמיכתה המלאה במאבקים נגד ההפרטה והפגיעה בזכויות הפועלים. מק"י מחזקת את ידיו של מעמד הפועלים הפלסטיני – הנאבק לסיום הכיבוש, העצמאות הלאומית ונגד הניצול המעמדי". עאמר התייחס לגל האלימות בחברה הערבית "תופעה זו אינה מכת גורל, אלא היא התוצאה ההכרחית למדיניות האפליה הלאומית והדיכוי המעמדי: מי שהופך את היישובים למעוזי  האבטלה והעוני וחוסם את האופקים העתידיים לצעירים הערבים, הוא הוא האחראי על תופעת האלימות".

מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה, תייחס למאבקי חד״ש בזירות השונות למען זכויות הפועלים ובמרכזן, פעילות הסיעה בהסתדרות, ברמה הארצית וברמת המועצות המחוזיות, וקרא לציבור הפועלים להצטרף להסתדרות ולהיאבק למען הזכות להתאגדות העובדים.

מזכ"ל בנק"י החדש, ערפאת בדארנה, בירך את הוועד המרכזי של התנועה שנבחר לאחרונה והדגיש את מחויבותו להגברת המודעות המעמדית בקרב הפועלים הצעירים החשופים לדיכוי וניצול הנפשעים ביותר.

הצעדה המרכזית הצטרפה לפעילויות רחבות של מק"י לכבוד ה-1 במאי – הפגנה בעראבה, עצרת בטמרה ואירועים קטנים יותר בסניפי המפלגה ברחבי הארץ. בנוסף, פעילי בנק"י בכל הארץ חילקו פרחים לפועלים בדרכם למקומות העבודה.

חברי הכנסת של חד"ש ברשימה המשותפת, יחד עם הנהגת סיעת חד"ש בהסתדרות, אף הגיעו לפנות בוקר בלילה שבין שבת לראשון למחסום אייל שליד קלקיליה כדי לחלק פרחים לעובדים הפלסטיניים בדרכם לעבודה.

עוד בשבת בערב נערכה בתל אביב צעדה של קואליציה של ארגונים ומפלגות (ר' תמונה), בהובלת חד"ש. בין המפגינים: ח"כ דב חנין וח"כ עאידה תומא-סלימאן, (חד"ש – הרשימה המשותפת). ח"כ אילן גילאון (מרצ), מזכ"ל מק"י עאדל עאמר וחברי הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי (חד"ש) ומוסי רז (מרצ). המפגינים   קראו   "שלום,  שוויון,  צדק  חברתי"  בעברית ובערבית והדגישו כי אין להפריד בין המאבק נגד הכיבוש למאבק למען העובדים ונגד ההון. לרגל חג המימונה שנחוג באותו ערב, ערכו המארגנים גם מסיבה בסוף האירוע בה חולקו ממתקים למפגינים.

עלי תולת, ממובילי מאבק עובדות הניקיון באוניברסיטת תל אביב, אמר בנאומו כי "במדינת ישראל היום העבדות קיימת תחת מסכה מודרנית של עבודה קבלנית – עבדות מודרנית זה שאנחנו עובדים מבוקר עד ערב ולא מצליחים לשלם על צרכים בסיסיים. לכן אנחנו דורשים מהנהלת האוניברסיטה העסקה ישירה, אך היא משתפת פעולה עם חברות הקבלן. הצטרפו למאבקנו!".

מאלכ עמאר, פעילת חד"ש וממובילי מאבק התאגדות עובדי מקדונלדס בירכה את מאות בני הנוער בקהל והדגישה את חשיבות המאבק היהודי-ערבי המשותף של העובדים. עוד הוסיפה "חג שמח. אני בת 20 מעכו וסטודנטית באוניברסיטת תל אביב. אני רוצה להודות לכם שאתם מבינים את החשיבות של מאבק יהודי ערבי משותף. לפני שנה הובלנו מאבק לזכויות עובדים ברשת. כבר שנים סובלים עובדי הרשת מההנהלה והבעלים הקפיטליסטים שהדבר היחידי שחשוב להם הוא כסף ועוד כסף. ביקשנו תנאים יותר סבירים לעובדים שרובם בני נוער ואולי זה מקום העבודה הראשון שלהם. ההנהלה מסרבת לחתום על הסכם קיבוצי ולשבת למשא ומתן. מכאן אני קוראת להם לחזור למשא ומתן ולתת לעובדים את הזכות הבסיסית – להתאגד. אני רוצה להזמין אתכם להצטרף למאבק הזה. צעירים רבים מתחילים לעבוד במקדונלדס וחשוב שזה יהיה בית הספר הראשון של המאבק המעמדי היהודי-ערבי".

שרון לוזון, גם הוא פעיל חד"ש ו"כוח לעובדים" וממנהיגי התאגדות עובדי האוניברסיטה הפתוחה אמר "אני זוכר את המימונה כחג שנחגג במשפחתי בשכונה ד' בחדרה, בו כל האורחים – הדודים והשכנים – כולם למעשה היו פועלים, וזהו בעצם חג של ציבור העובדים. ההשתלבות של שני המועדים מגשרת על הפער שבין פוליטיקה של זהויות ופוליטיקה מעמדית. כי הרי ה-99% הם עובדים שכירים שנתונים לשרירות ליבו של המעסיק. במאבקי עובדים אנחנו עומדים ביחד – גברים ונשים, מזרחים ואשכנזים, יהודים וערבים, ולכולנו מכנה משותף אחד – המעסיקים שמנצל אותנו. המימונה היא חג של אחווה, וה-1 במאי הוא חג של סולידריות –  ושני הדברים האלה הם למעשה אחד".

 

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"