הפגנות המוניות נגד החוק העבודה הניאו-ליברלי; הקומוניסטים מציעים אי-אמון בממשלת צרפת

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס העביר אתמול (שלישי) את חוקי העבודה שעוררו זעם רב במדינה מבלי שחברי הפרלמנט הצביעו עליהם. החוקים צפויים להקל על מעסיקים לפטר ולהעסיק עובדים בניגוד לכללי ההסכמים הקיבוציים. "המדינה הזאת רגילה לאבטלה נרחבת", אמר ואלס לפרלמנט כאשר חברי הפרלמנט מהסיעה הקומוניסטית צעקו לעברו שהוא משרת את בעלי ההון. ואלס השיב כי הוא פועל לטובת "כלל אזרחי צרפת".

ואלס הוסיף וטען כי "לא מדובר בניסיון להרשים או בעקשנות". על מנת למנוע הצבעה בפרלמנט, בה הממשלה הייתה נכשלת, הוא עשה שימוש בסעיף 49.3 של החוקה. אין זו הפעם הראשונה שהממשלה הסוציאליסטית עושה שימוש בסעיף זה כדי להעביר חוקים ניאוליברליים. על כך מוסר הבוקר העיתון "הומניטה".

2016-07-06_201645

מפגינה אתמול בפאריס: 49-3 (צילום: הומניטה)

יצוין שברחובות פאריס נערך אתמול "יום המאבק הארצי ה-11" נגד החוק. כ-100 אלף עובדים, גמלאים וסטודנטים הפגינו ברחבי צרפת, 60 אלף בבירה. דובר סיעת חזית השמאל של הקומוניסטים בפרלמנט מסר כי יגיש הצעת איאמון בממשלה. אך סיעות הימין מסרו שאין בכוונתם להצביע עבור ההצעה.

ההפגנות הגדולות נגד החוק החלו עוד בחודש מארס, אז ירדו לרחובות פריז כחצי מיליון מפגינים, צעירים ועובדים, כדי להביע את התנגדותם לחוק, דרך תשומת הלב העולמית למפגיני "לילה בעמידה" שהתאספו במחאה בכיכר הרפובליקה בפאריס ועד שביתות הענק ברכבות, בתחבורה הציבורית ובנמלי התעופה, שמוביל ארגון העובדים הגדול בצרפת: הקונפדרציה הכללית של העובדים, CGT – הנאבקים ברפורמה פעלו בעוצמה, באורך נשימה וזכו באהדת הציבור הצרפתי. המערכה סביב החוק (המכונה חוק קומרי, על שמה של שרת העבודה מרים אל קומרי) תרמה גם לירידה במוניטין של הנשיא הולנד. לפי סקרים אחרונים הוא ממוקם במקום הרביעי לקראת הבחירות שיערכו ב-2017 עם 14% תמיכה בלבד, נתונים חסרי תקדים כמעט עבור נשיא מכהן. יצוין שכ-70 אחוז מהאזרחים תומכים בגניזת החוק.

אך למרות ההתנגדות המשיכה ממשלת צרפת לקדם את רפורמת העבודה בבתי הנבחרים. על מנת לעקוף את ההתנגדות העיקשת לחוק באסיפה הלאומית (הבית התחתון), הכריז ב-10 במאי ראש ממשלת צרפת, ואלס, כי יפעיל את הסעיף 49.3 בחוקה. בתנאים אלה עברה זירת המאבק בחוק באופן מלא מבתי הנבחרים אל הרחוב.

עוד בנושא הגיליון "זו הדרך" 24, עמוד 6:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/06/G24_2016.pdf