הפגנות ברחבי הארץ במחאה על אלימות נגד נשים: 'דם נשים אינו הפקר'

הפגנות רבות נערכו אתמול (שלישי) ברחבי הארץ בעקבות שני מקרי רצח של נערות, יארה איוב, תושבת ג'ש (גוש חלב) בת 16 וסילבנה צגאיי, בת 13, שנרצחה בשכונת התקווה בתלאביב. עשרות נשים הפגינו אמש מחוץ למעון ראש הממשלה שבירושלים ובכיכר ציון. המפגינות קראו "נשים דורשות ביטחון ברחובות", "די לסגור את המקלטים, איפה כל התקציבים", ו"לא שותקות, לא נחמדות, נשים עושות מהפכות".

באותה שעה נשים גם הפגינו בכפר יאסיף שבגליל המערבי, במחאה על אלימות נגד נשים. ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, השתתפה בהפגנה בכפר יאסיף ואמרה כי "גם נשים יהודיות גם נשים ערביות יצאו להפגין. ופה אנחנו מהאוכלוסייה הערבית נגד מקרה הרצח הנפשע של יארה".

2018-11-28_202342

"דם נשים לא הפקר": מפגינות שפכו צבע אדום מול משרדי הממשלה בתל אביב וחסמו אתמול את צומת עזריאלי במחאה על רצח נשים (צילום: אקטיבסטילס)

"היום יוצאים להלוויה של יארה אבל זה לא יעבור. אנחנו מעכשיו יוצאות לרחובות. אנחנו דורשות ועדת חקירה פרלמנטרית על הכישלון בטיפול במקרי רצח של נשים", הוסיפה תומאסלימאן. "הכנסת חייבת להתמודד עם זה, אי אפשר להפוך את זה לעניין קואליציוני או אופוזיציוני. זה בושה מה שקרה לפני שבוע. אנחנו נחזיר את זה לשולחן הכנסת ואנחנו נדרוש שתקום ועדת חקירה שוב". הפגנות נוספות נערכו אמש גם בחיפה, בטמרה, ביפיע. הערב צפויות מחאות נוספות בערים עראבה וסחנין שבגליל. יצוין ש24 נשים נרצחו מתחילת השנה.

תחת הסיסמא "דם נשים לא הפקר", מפגינות שפכו צבע אדום אתמול בשעות הצהריים מול משרדי הממשלה בתל אביב וחסמו את צומת עזריאלי במחאה על רצח נשים. בשעות הבוקר, כעשר פעילות פמיניסטיות ערכו מיצג נגד רצח נשים מול הכנסת בירושלים. במסגרתו הן לבשו חולצות שחורות ושכבו ב"שלולית דם". במקביל, פוזרו מודעות אבל עם שמות הנרצחות. המפגינות גם חסמו כבישים באזור.

המפגינות בירושלים גינו את הקואליציה, שהצביעה נגד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית: "זה לא פחות מיריקה בפניהן של 24 הנשים שחייהן נגדעו באחת, נתניהו נזכר להביע את כאבו על התופעה ולשקר בעזות מצח, כי לא ידע שיש הצעה כזאת. המדינה מפקירה חצי מאזרחי המדינה לחיים תחת טרור ואימה במקרה הטוב, ולמוות שותת דם במקרה הרע".

לאור רציחות הנערות, אתמול פנו חברות כנסת תומאסולימאן, מיכל רוזין ממרצ, יעל כהן פראן מהמחנה הציוני, ועליזה לביא מיש עתיד, ליו"ר הכנסת בדרישה להעלות השבוע להצבעה חוזרת את הבקשה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על רצח נשים. ח"כ תומאסולימאן אמרה לעיתונאים: "אי אפשר לעצום עיניים מהכשלים והמחדלים של הרשויות שנובעים בין היתר מאי הפנמת התופעה הכאובה, ממדיה ואת הרקע שלה. על כן דרושה ועדת חקירה לאלתר".