הפגנות בירושלים ובתל-אביב: ניצנים של מחאה סטודנטיאלית

מאות סטודנטים הפגינו בירושלים ובתל אביב ביום חמישי שעבר במחאה על היעדר סיוע ממשלתי לציבור הסטודנטים במהלך משבר הקורונה. ההפגנה בירושלים התקיימה מול בניין המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ביוזמת התאחדות הסטודנטים הארצית, ואילו ההפגנה בתל אביב נערכה בכיכר הבימה ביוזמת "מטה מאבק הסטודנטים", המאגד תאים סטודנטיאליים שונים בצד פעילים עצמאיים.

בקריאה להפגנה שפרסם "מטה מאבק הסטודנטים" נכתב: "להיות סטודנט זה להתחיל לבנות עתיד. זה לבחור מקצוע, לדמיין מה נרצה לעשות, לחלום. אבל כשהמנותקים שבשלטון לא עושים כלום כדי להציע לנו פתרונות מול משבר כלכלי חמור, גם הסטודנטיות והסטודנטים רואים רק דאגות כשהם מסתכלים קדימה. הפרנסה נעלמה, החשבונות נערמים והמצוקה גוברת. הפסקנו להרוויח, אבל שכר הלימוד ותשלומי המעונות לא ירדו – כמאה אלף סטודנטים העידו על עצמם כי מאז משבר הקורונה נקלעו למצוקה כלכלית".

"ישראל נכנסה למשבר כלכלי עמוק בעקבות משבר הקורונה. בה בעת, הממשלה שעתידה לקום היא הממשלה המנופחת ביותר שידעה המדינה עד כה. 52 שרים וסגני שרים יקבלו ג'ובים בממשלה זו, אף אחד הם לא שכחו. חוץ מאותנו, האזרחים. הגיע הזמן שאנחנו, הסטודנטים, נהיה לממשלה על הראש. הצטרפו למאבק על שכר הלימוד, למלחמה על הורדת שכר המעונות, ולקריאה לתמיכה ממשלתית בצעירים שלא זכאים לדמי אבטלה ואינם מסוגלים לשלם שכר דירה", נכתב עוד.

הפגנת הסטודנטים מול המל"ג ביום חמישי שעבר (צילום: התאחדות הסטודנטים)

מהתאחדות הסטודנטים נמסר: "המדינה הקצתה 80 מיליארד שקל לטובת ההתמודדות עם משבר הקורונה, אף לא שקל אחד מתוכם מופנה לטובת הסטודנטים. חלק קטן מהמוסדות האקדמיים הצליח להקים קרנות סיוע, אך רובנו נותרנו ללא מענה. חוסר השוויון באקדמיה ממשיך להעמיק את הפערים! המשוואה ברורה – המועצה להשכלה גבוהה לא מביאה אותנו בחשבון והגיע הזמן שנזכיר לכולם שאנחנו זקוקים לפתרונות, כאן ועכשיו גם אקדמיים וגם כלכליים. אנחנו נאבקים על זכותנו לוודאות ולאיכות למידה, על זכותנו לשוויון ועל זכותנו לרשת ביטחון. במועצה להשכלה גבוהה טוענים שהסטודנטים חיים במציאות ורודה, שהסטודנטים קיבלו פתרונות מצד המוסדות ואנחנו אשמים בכך שלא מימשנו אותם".

נוסף להפגנות אלה, לאורך השבועיים האחרונים הפגינו סטודנטים בכמה מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ במחאה על היעדר סיוע או הקלות מצד המוסדות האקדמיים והממשלה. בין מאבקים אלה בולט מאבקם של דיירי המעונות המופרטים באוניברסיטת תל אביב, הדורשים לקבל הקלות בשכר הדירה במהלך משבר הקורונה (ר' ידיעה בנושא בגיליון 19 של "זו הדרך").

בהפגנה שנערכה בכיכר הבימה דיברה אריאל פרץ, סטודנטית המתגוררת במעונות באוניברסיטת תל אביב. פרץ שיתפה את מצוקתה האישית: "הגעתי לאוניברסיטת תל אביב מדימונה ונאלצתי לעבוד בשתי עבודות כדי לממן את הלימודים. עם הקורונה נותרתי בלא פרנסה. הוראת הקבע לחברה 'שיכון ובינוי' (המנהלת את המעונות – א"ט) חזרה, ומאז אני נתונה להתעללות בריונית. אמי הוצאה לחל"ת ואבי לא יודע מאיפה להביא את הכסף. בהתראה של שלושה ימים קיבלתי מכתב שאומר שעלי לפנות את הדירה באופן מידי. לפי המכתב, עד שאשלם את חובי למעונות, תדרוש החברה מהאוניברסיטה למנוע ממני קבלת ציונים ותעודות. איימו עלי כי במידה שהדירה לא תפונה עד 8.4 (ליל הסדר), ישכרו מוביל לפנות את חפצי ויחייבו אותי בעלות. הם איימו להעיף אותי מהדירה בליל הסדר והאוניברסיטה שתקה. ואני שואלת אתכם את מה ששאלתי את מנהל המעונות: 'איך נשלם?'".

מנתונים שבידי התאחדות הסטודנטים עולה כי מתוך 300 אלף סטודנטים בישראל, 84 אחוז עבדו טרם תחילת משבר הקורונה וכ-46 אחוז מהם הוצאו לחל"ת. מבין הסטודנטים שהוצאו לחל"ת, רק 54 אחוז היו זכאים לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי. מתוך הזכאים לדמי אבטלה, הסטודנטים הצעירים מגיל 28 מקבלים רק 60 אחוז משכרם וזאת לפי תנאי הביטוח הלאומי. כשהם יוצאים מתוך נקודת הנחה שהמשק יחזור לתפקוד מלא בחודש הקרוב ושהסטודנטים שעבדו במלצרות, בחיי לילה, או בשאר עבודות שעתיות מזדמנות יוכלו לחזור לעבודה על רקע תקופת המבחנים – דורשים בהתאחדות הסטודנטים מענק בגובה 4,000 שקל לכל סטודנט נזקק. נוסף למענק, דורשת התאחדות הסטודנטים ממשרד האוצר להגדיל את היקף ההלוואות ללא ריבית המוצעות לסטודנטים ולהגדיל את היקף המלגות מטעם המדינה שיינתנו לנרשמים ללימודים אקדמיים בשנה הבאה. קרן משרד החינוך, לדוגמא, חילקה השנה מלגות שכר לימוד ל-12 אלף סטודנטים מתוך 44 אלף שהגישו בקשות למלגה.

ההתעוררות הפוליטית בקרב ציבור הסטודנטים היא ללא ספק תופעה חדשה ומעודדת, גם אם בינתיים מספר המפגינים אינו גדול והדרישות הפוליטיות של המחאה מעורפלות ולא ממוקדות. בזמן זה חובתם של כוחות השמאל לחבור למחאת הסטודנטים ולהעניק לה אופי פוליטי מובהק, שיאפשר גם להרחיב את שורותיה ולצרף אליה קהלים נוספים. כדי שהמחאה תצליח, נחוץ לכוון אותה נגד האויב האמיתי של ההשכלה הגבוהה: המדיניות הכלכלית הניאוליברלית שמובילה ממשלת הימין.

אסף טלגם

על ההפגנה במעונות הסטודנטים באונ' ת"א, בגיליון האחרון של "זו הדרך", עמ' 6:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/05/G19_2020.pdf

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"