הפגנה ביום ו': המשטרה פינתה אם חד-הורית לארבעה מביתה בסילוואן

המשטרה פינתה הבוקר (רביעי) מדירתה אם חדהורית הפלסטינית שעמותת אלע"ד רכשה את רוב ביתה בסילוואן שבמזרח ירושלים. השוטרים הוציאו בכוח את בני משפחת סיאם, שמתגוררים באחת הדירות במבנה, ואנשי עמותת המתנחלים אלע"ד הוציאו ממנו את רכושם. פעילי שלום הודיעו שיפגינו במקום ביום שישי הקרוב, 12 ביולי, בשעה 11:00.

לעמותת עיר עמים נמסר ש"למרות שאלהאם סיאם, אם חדהורית לארבעה, מעולם לא מכרה את חלקה בנכס, היא ומשפחתה מפונים מדירתם. אז איך הדירה הגיעה לידי המתנחלים? אז ככה: לנכס מספר יורשים. לטענת אלע"ד הם רכשו את חלקם מידי חלק מהיורשים בעסקאות מכירה. אבל האמת היא שההשתלטות על הדירה כולה לא הייתה יכולה לצאת לפועל ללא חוק נכסי נפקדים חוק גזעני ומפלה שמאפשר למדינה להחרים רכוש של פלסטינים שהוגדרו כנפקדים. וכך, אף שמשפחת סיאם לא עזבה את ביתה ולא מכרה אותו, חלק מהיורשות של הדירה הוגדרו כנפקדות, והזכויות שלהן בנכס הופקעו והועברו לאפוטרופוס לנכסי נפקדים".

"האפוטרופוס מכר אותו לעמותת אלע"ד. אחרי שאלע"ד השיגו שליטה על רוב חלקי הדירה, בית המשפט קבע כי יש להעביר אותה לידיהם ואת משפחת סיאם יש לפנות. משפחת סיאם נדחקו כעת לדירה האחרונה שנשארה להם במבנה. השכנים החדשים שלהם הם מי שגירשו אותם מביתם", הדגישו.

"הסיפור של הנכסים בסילוואן הוא סיפור דוד וגוליית", נמסר בחודש שעבר משלום עכשיו. "עמותה עתירת משאבים ונכסים מפעילה את מיטב עורכי הדין בתביעות ארוכות ומתישות נגד משפחות פלסטיניות קשות יום; משפחות שנאלצות להוציא מכספן ממון רב כדי לנסות להגן על הבית ולשלם לעורכי דין ולמומחים בהליך משפטי יקר, שבסופו הן נדרשות גם לשלם הוצאות משפט. האפוטרופוס לנכסי נפקדים מצדו מסייע למתנחלים בהשתלטות על הבתים".

בתוך כך, בחודש שעבר דחה בית המשפט העליון את הערעור של עמותת אלע"ד, שביקשה כי המדינה לא תעביר מידע על הנכסים שניתנו לעמותה לידי התנועה לחופש המידע. המדינה הסכימה למסור את המידע, אך אלע"ד ערערה על כך ואף דרשה לנהל את הדיונים בדלתיים סגורות ובלי שיתאפשר לתנועה להשתתף בדיון. בית המשפט המחוזי דחה את טענות אלע"ד וקבע שהעמותה תהיה חלק מההליך והדיון יהיה פתוח. אלע"ד אף חויבה לשלם לתנועה לחופש המידע אלף שקלים הוצאות משפט.