הפגינו מול משרד החינוך בירושלים: בנק"י נאבקת בהטרדות מיניות

עשרות תלמידות ותלמידים הפגינו ב-3 בינואר מול מטה משרד החינוך בירושלים. זאת בדרישה לטיפול בתופעת ההטרדות המיניות בבתי הספר. אני תלמיד בכיתה י"ב. השתתפתי במחאה כי אני מודע למקרים של מגע פיזי כפוי, של הערות סקסיסטית ושל אכיפת קוד לבוש בצורה פוגענית. המטרידים עשויים להיות אנשי סגל או תלמידים. לאחר שנים שאנו לומדות ולומדים במערכת החינוך הישראלית, ברור לנו שהמענה הממסדי לוקה חסר.

2019-01-12_162246

הפגנו למען ארבע דרישות בסיסיות: חובת מינוי ממונה לתלונות על הטרדות מיניות בכל מוסד, שזהותו ידועה לתלמידים; פרסום של תקנון למניעת הטרדות; חובת מערכי שיעור בנושא מיניות בריאה לכל בתי הספר; והכנסת הכשרה למורים ולצוות המוסד בנושא הטרדות מיניות ומניעתן.

את ההפגנה יזמו חברות וחברי ברית הנוער הקומוניסטי הישראלי (בנק"י) בירושלים, בעקבות המצוקה היומיומית שחווינו ובעקבות ההתעוררות החברתית האחרונה שיצרו מאבקים פמיניסטיים דוגמת המאבק נגד רצח נשים ותנועת MeToo#.

במהרה הצטרפו ליוזמה תלמידים נוספים הלומדים בחינוך הממלכתי והממלכתידתי, לרבות ארגון לוט"ם. תלמידים מכל הארץ בירכו על היוזמה וביקשו להצטרף. הצלחה גדולה הייתה הצטרפותה של מועצת התלמידים העירונית בירושלים וקריאתה להגיע להפגנה.

פעילות פוליטית של תלמידים היא פעילות מהפכנית. על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא זה, שכן יוזמת בנק"י למיגור ההטרדות המיניות בבתי הספר היא אחת מיוזמות הנוער הראשונות בישראל בעניין זה.

ואולם, מבחינתו זו רק ההתחלה. לאחר ההפגנה פנינו, יחד עם יו"ר מועצת התלמידים העירונית, במכתב רשמי למנכ"ל משרד החינוך. הוא השיב כי נציגה מטעמו תתאם עמנו פגישה בנושא.

כעת מרוכזים עיקר מאמצינו בהעברת המאבק לתוך כתלי בתי הספר. התחלנו בארגון תאי מאבק בית ספריים במוסדות החינוך בירושלים במטרה להמשיך את הלחץ על משרד החינוך בשטח.

כרמל גבעון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב