הפגינו למען הפליטים: הדיקטטורה באריתריאה מעוניינת באלימות דרום ת"א

כמאה מפגינים השתתפו אמש (שלישי), ביניהם חברי מק"י וחד"ש רבים, באירוע שנערך בגינת לוינסקי שבדרום תלאביב בדרישה שהממשלה תקבל את מתווה האו"ם לפתרון סוגית הפליטים. המארגנים מסרו ש"יש לומר באופן ברור: יש פתרונות למצוקה, ולהזנחה הפושעת בשכונות: מתווה נציבות האו"ם לפליטים והתוכנית לקליטה וביזור של מבקשי המקלט ברחבי הארץ ושיקום דרום תל אביב שהוגשה לראש הממשלה על ידי בכירי המשק יטיבו עם שכונות הדרום וגם עם מבקשי המקלט. יש תכנית מפורטת. כל מי שמתעלם מכך הוא שותף לפשע ההזנחה".

התכנית, שגובשה ונוסחה על ידי עשרות אנשי כלכלה ואנשי עסקים בכירים, מתבססת על התכנית שהציג ראש הממשלה עצמו, ומציגה שלושה עקרונות מרכזיים: ביזור מבקשי המקלט מחוץ לשכונות דרום תלאביב, עידוד העסקת פליטים בענפים הסובלים ממחסור מובנה בכוח אדם, והסרת החסמים בפני פליטים המבקשים לשכור דירות בישובים ברחבי הארץ. כמו כן כוללת התכנית דרישה לפינוי מתחם התחנה המרכזית מהאזור, פיתוח פיזי שלו, ומניעת דחיקה של תושבים החוצה עקב תהליכים של ג'נטריפיקציה. התכנית, שהוצגה בפני שרי הממשלה לפני כשבוע, טרם זכתה לתגובה כלשהי מצד חברי ממשלת הימין.

שולה קשת, מנכ"לית ארגון אחותי, ממובילות המחאה, אמרה בהפגנה: "ראש הממשלה ביקר פה ואמר כמה הוא מזדהה עם דרום תלאביב. אבל עכשיו הוא ביטל את המתווה המצוין עם האו"ם, שהיה נותן פתרון אמיתי. אנחנו קוראות לממשלה ולכנסת ולשרים: תקיימו את מה שהבטחתם".

על רקע התקריות האלימות בין מבקשי המקלט מאריתריאה לכמה מתומכי הדיקטטורה, השתתף בעצרת תומס יוהנס, ממנהיגי הקהילה האריתראית בארץ, שהסביר את הרקע לקטטות.

2018-06-06_201352

תומס יוהנס, ממנהיגי הקהילה האריתראית, בעצרת שנערכה אתמול בגינת לוינסקי (צילום: דרום תלאביב נגד הגירוש)


לדברי יוהנס "אנחנו ברחנו ממדינה דיקטטורית – שאתה לא יכול להסתובב בה חופשי, ללמוד, לראות את המשפחה שלך, לבחור מקצוע או כיוון לחיים. מי שמתנגד באריתריאה, נעלם. אין מקום להתנגד או לדבר על דרך אחרת. הממשלה שלטון צבאי בכל מקום. עזבנו את המדינה שלנו בחיפוש אחר חיים בטוחים. חיפשנו חופש וחירות מהבעיות הקשות בבית. כל כך הרבה מאתנו סבלו גם במולדת שלנו וגם בדרך הקשה לכאן – באלימות, עינויים, וסחיטה. במולדת שלנו נעצרו מעל 10,000 איש ואישה ללא משפט, והוחזקו בבתי כלא מעל ומתחת לאדמה. בין האנשים האלה היו גם שרים, מנהיגים דתיים, זקנים, נשים ופעילים פוליטיים".

"מהדיקטטורה הזו ברחנו. ברחנו משירות צבא לכל החיים. ברחנו כי הממשלה שלנו ניסתה לכלוא ולענות אותנו. אנחנו ברחנו ועברנו את הדרך הכי קשה והגענו לישראל. אנחנו פה כמעט עשר שנים ועד היום ישראל לא בדקה את בקשות המקלט שלנו. יותר מ-15 אלף בקשות הוגשו למשרד הפנים ואין תשובה. אנחנו ביקשנו – תבדקו! תחליטו! מי שפליט – תתנו לו מקלט. מי שאין לו בעיה עם הדיקטטורה של אריתריאה – שיחזור לשם. לצערנו מדינת ישראל לא בודקת את בקשות המקלט שלנו. ממשלת ישראל שומרת על יחסים טובים עם הדיקטטורה באריתריאה והשגרירות שלה פה" הדגיש.

לדבריו ממשלת ישראל יודעת מי הולך לשגרירות – לאירועים או לחידוש דרכון – היא יכולה לבדוק את בקשות המקלט שלהם ולהגיד – אין לכם בעיה עם המשטר, תחזרו אליו. אבל מי שמבקש מקלט כי יש לו בעיה עם המשטר, כי ברח מעבדות או אלימות, כי התנגד או ניסה לשנות – תבדקו גם ותכירו בנו כפליטים. לצערי אנחנו סובלים מהמדיניות של הממשלה שלא בודקת בקשות, ועכשיו גם הרחוב הישראלי סובל. מי שאתם רואים שעושים אלימות ברחוב זה אנשים שהשגרירות האריתראית שולחת. השגרירות אומרת לאנשים שתומכים במשטר להתחיל מריבות, להפיץ אלימות, לייצר בעיות בתוך הקהילה ובסביבה. השלטון שלח אנשים לעשות בלגן בתוך הקהילה, כדי שלא תתייחסו לבקשות שלנו ולמצב שלנו בישראל, כדי שעם ישראל יחשוב שאנחנו מביאים אתנו צרות, ושלא יהיה לנו זמן להתעסק במחשבות על איך לשפר את המדינה שלנו בבית."

בפנייה לתושבי דרום תל אביב הוסיף הפליט: "לא רק שולה קשת שנמצאת פה לידי, אלא גם לאלה שמפגינים נגדנו – כולנו סובלים במצב הזה. כולנו קורבנות של המדיניות הזאת. גם אני לא רוצה לחיות בפחד מאלימות – אני ברחתי מפחד ואלימות. אני עצוב מאוד על האלימות שנכנסת לדרום תל אביב. אנחנו מזמינים אתכם להפגנה עוד שבוע מול השגרירות של אריתריאה ונגיד יחד – לא לאלימות ודיקטטורה – לא פה ולא שם".