הפגינו בנגב בעקבות רצח אם לשבעה ילדים; ח"כ תומא-סלימאן: יש למנוע את הרצח הבא

אשה בת 36, אם לשבעה ילדים, נורתה למוות (ראשון) בכניסה לביתה בכניסה לביתה בכפר ח'שם זנה. האישה, נורה אבו סולב, אותרה סמוך לכביש 25, צפונית לצומת ערערה בנגב, מדרום־מזרח לבאר שבע.

2018-08-13_200428

ח"כ עאידה תומאסלימאן בהפגנה נגד רצח נשים שנערכה במרכז נצרת ב-17 במאי 2018 (צילום: אל אתיחאד)

בעלה בנפרד של אבו סולב, אחמד, נהג בשנים האחרונות להכות אותה ומרצה בימים אלו עונש מאסר בגין תקיפתה בנסיבות מחמירות. הוא הורשע פעמיים בעבירה זו, בפעם הראשונה בשנת 2011 ופעם נוספת באוגוסט בשנה שעברה.

בעקבות הרצח, פעילות חברתיות ולמען זכויות נשים קיימו אחה"צ הפגנת מחאה מחוץ לתחנת משטרת עיירות, הממוקמת בצומת שוקת. "הרצח האכזרי של נורה בוצע על רקע היותה אישה, ומהווה כתם נוסף בהתנהלות הרשלנית של הרשויות ובכישלונן הנוסף להגן על חיי נשים", נכתב במכתב אותו הפיצו הפעילות. הן הוסיפו כי הן "דורשות מההנהגה הערבית המקומית בנגב והארצית לגנות בקול ברור וחד משמעי את מעשה הרצח הנתעב ולהוקיע את הרוצחים ואת תפיסת עולמם המעוותת". "מי הבאה  בתור? אל תמתינו לרצח הבא", נאמר בקריאה.

הפעילה החברתית עו"ד אינסאף אבו שארבממארגנות המחאה, אמרה ל"הארץ" כי "המחאה שלנו מגיעה כתגובה לרצח, היא באה ממקום של להפר את השתיקה. החברה הגברית רוצה לגזור שקט על כל רצח של אישה. בצל השתיקה של המנהיגות, גם ברמה של הנגב וגם ברמה הארצית, שלא הוציאה כל אמירה נגד הרצח הזה, זו חובה שלנו כאקטיביסטיות להקים קול זעקה חזק נגד הרצח. אנחנו רוצות להעלות את זה לסדר היום, לדבר על הרציחות המגדריות האלה. אנחנו לא רוצות לשתף פעולה עם קשר השתיקה ולהעביר מסר לנשים שנמצאות היום במצבים כאלה, שידעו שנעשה כל מה שאפשר כדי למנוע את הרצח הבא".

יו"ר הוועדה לזכויות האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) מסרה: "בתקשורת ממשיכים לפגוע באשה זו על ידי ציון ש'החשד לרצח הוא על רקע חילול כבוד המשפחה' ומסרבים להפנים את מה שאנו אומרות שנים — נשים נרצחות בשל היותן נשים, על ידי מי שחושב שביכולתו להכתיב לה את אורחות חייה ובחירותיה. אין כבוד ברצח, ואי אפשר לקשור כבוד במעשה אכזרי של נטילת חיים. שימוש במושגים אלו, לצד ייצוג דל של הקורבנות שהן עולם ומלואו ביחס להתמקדות ברוצחים, רק משמר את המבנה הפטריארכלי".

ח"כ תומאסלימאן הוסיפה כי "הסיקור התקשורתי ניזון גם הוא מיחס רשויות אכיפת החוק לנשים הללו. גם במשטרה ספק אם ידעו שהאישה הזו שגרה באחד הכפרים הבלתי מוכרים, קיימת בכלל. הם בטח לא סיפקו לה את השירותים ואת ההגנה שהיתה צריכה טרם נרצחה. 17 נשים נרצחו מתחילת השנה, שמונה מהן ערביות. במשטרה וברשויות אכיפת החוק והרווחה לא רואים שאנחנו במצב חירום שדורש תכנית לאומית רחבת היקף למאבק בתופעה על מנת שלא נספור את האישה ה–18".