הערבים היו לנפקדים ממהדורות החדשות של התקשורת המשודרת בעברית

התקשורת הישראלית המשודרת בשפה העברית מזניחה כמעט לחלוטין את החברה הערבית בכל הקשור לסיקור מגפת הקורונה. כך עולה מבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג מיזם מתמשך בשיתוף "העין השביעית" ועמותת סיכוי.

עידן הקורונה באולפני הטלוויזיה (צילום מסך: חדשות 12)

בימים בהם עוסקת התקשורת רבות בהתפרצות מגפת הקורונה בקרב קהילות יהודים חרדים, מעניין להיווכח כי אין כמעט עיסוק במתרחש ביישובים בישראל שבהם חיים ערבים. גם לאזרחים הערבים של מדינת ישראל בעיות ייחודיות המצריכות תשומת לב בימי מגיפההמחסור בסיקור הולם ובמתן הנחיות לציבור הערבי בישראל, כיצד להתגונן מפני מגפת הקורונה וכיצד לבלום את התפרצותה, עלול לגרום לאיחור קטלני בהפנמת הצעדים הדרושים. זאת בעת שעל פי נתוני התחלואה ביישובים הערביים, שפרסם משרד הבריאות במוצ"ש (11.4), עולה כי 1,847 ערבים נדבקו בירושלים המזרחית שתחת הכיבוש, ו-477 נוספים ביפו. ערים אלה נמצאות בראש הטבלה מבחינת תחלואה בחברה הערבית. מספר החולים הגבוה ביותר לנפש בחברה הערבית הוא בדבוריה, בה נדבקו 22 איש מתוך אוכלוסייה של כ-11 אלף בני אדם. בג'סר אזרקא אובחנו 31 חולים, מתוך 649 נבדקים, וזאת כאשר מתגוררים בו כ-15 אלף תושבים.

דווקא בתקופה זו חיוני שהתקשורת המרכזית בשפה העברית תספק לציבור הערבי בישראל, בכל הכלים העומדים לרשותה, מידע אמין ועדכני לגבי מגפת הקורונה והדרכים למנוע את התפרצותה. במציאות, קורה בדיוק ההיפך.

לדברי "העין השביעית", להפקרת החברה הערבית בידי התקשורת כמה היבטים. לא רק הציבור הערבי נדחק מהמסך בסיקור הקורונה בתקשורת בעברית, גם התוכניות הייעודיות המיועדות לו: בשני ערוצי הטלוויזיה המסחריים פגעו במהדורת החדשות היחידה בערבית. בנוסף, כשמראיינים מומחים בקשר לקורונה, נרשם מספר מזערי של מומחים מקרב החברה הערבית בישראל. זאת חרף העובדה שכרבע מאנשי צוותי הרפואה בישראל, רופאים ואחיות, הם ערבים.

לפי בדיקת חברת יפעת, במהלך חודש מארס התפרסמו בערוצי התקשורת המרכזיים ברדיו ובטלוויזיה כאן ב' וכאן 11 של תאגיד השידור הישראלי, תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים  רשת וקשת – יותר מ-12 אלף אייטמים שעסקו במגפת הקורונה בישראל. מתוכם, רק ב-221 אייטמים, כ-2% בלבד, היה אזכור כלשהו לחברה הערבית. זאת על אף שכ-20% מאזרחי המדינה הם ערבים.

בלטו לרעה ערוצי הטלוויזיה, בהם הסיקור היה אפילו נמוך יותר. בקשת (עורך חברת החדשות: אבי וייס), רק 1.3% מכל האייטמים שעסקו בקורונה בישראל הזכירו את החברה הערבית. בכאן 11 (עורך חטיבת החדשות: ברוך שי), רק 1.5% מכלל האייטמים שעסקו בקורונה בישראל הזכירו את החברה הערבית. ואילו ברשת (עורך חברת החדשות: ישראל טויטו), רק 1.6% מכלל האייטמים שעסקו בקורונה בישראל הזכירו את החברה הערביתבגזרת הרדיו מובילה כאן ב', עם שיעור של 2.4%, על פני 2.1% של גליצה"ל (מפקד התחנה: שמעון אלקבץ).

על אף שכאן 11 מוביל בהפרש זניח על קשת, ההשוואה מעמידה דווקא אותו באור הפחות מחמיא, שכן הערוץ הוא חלק מתאגיד השידור הישראלי. החוק מטיל עליו חובה לשקף נאמנה את כלל חלקי החברה בישראל, מה גם שתקציבו אינו תלוי בהיקפי הפרסום, שצומצמו מאוד בשבועות האחרונים.

פער דרמטי נחשף כאשר נבחנו ההקשרים של האייטמים שעסקו במגפת הקורונה. ב-41% מתוך קרוב ל-12 אלף האייטמים על הקורונה בחברה היהודית בישראל, הוזכרו ההשלכות הכלכליות הקשות של צעדי המנע מפני התפשטות המגיפה. לעומת זאת, כשבדקו בחברת יפעת את האייטמים שבהם היה אזכור לחברה הערבית התברר כי רק ב-5% מהם שולב ההקשר הכלכלי.

בדיווח של "העין השביעית" צוין כי "בזכותה של התקשורת ייאמר כי במעט האייטמים שבהם כן התייחסו לחברה הערבית, בדרך כלל השתתף דובר ערבי והנושאים המרכזיים היו רלוונטיים לאוכלוסייה". לפי בדיקת יפעת, מבין 221 האייטמים שהזכירו את החברה הערבית בתקשורת המשודרת המרכזית, ב-105 היה מרואיין ערבי – נתון שאינו מגבה את האמירה "בדרך כלל". בין המרואיינים הערבים בלטו אנשי רפואה וחירום, וכן חברי כנסת מהרשימה המשותפת, פעילי ארגונים חברתיים, ראשי רשויות ואזרחים מן השורה

פער יוצא דופן מצאה חברת יפעת בהשוואת זהות הדוברים במעט האייטמים שבכל זאת הזכירו את הקורונה בחברה הערבית בישראל. בעוד שבגליצה"ל, כאן 11, כאן ב', וקשת – היו דוברים ערבים בין 75% ל-87% מהדוברים בשידור, בערוץ רשת נמצאו רק ב-50% מהאייטמים על הקורונה בחברה הערבית דוברים ערבים. במילים אחרות, ברשת דיברו אמנם על הקורונה בחברה הערבית יותר מאשר בקשת או בכאן 11, אך מיעטו לתת לדוברים מקרב החברה הערבית את זכות הביטוי.

בדיקת עומק של האייטמים שהזכירו את החברה הערבית מעלה כי הם הוקדשו לשלל סוגיות, ובעיקר למיעוט בדיקות קורונה בחברה הערבית ולצורך בהקמת מתחמי בדיקות קורונה בערים ערביות. אייטמים רבים יחסית הוקדשו גם לצורך לתרגם את ההנחיות לציבור לשפה הערבית, ולמקומם של אנשי הרפואה הערבים בחזית המאבק בנגיף זה בדיוק סוג האייטמים שבהם יש צורך כדי למנוע התפרצות של המגיפה בערים ערביות. למרבה הצער אייטמים אלה היו מיעוט זניח בשלל האייטמים על מגפת הקורונה בישראל.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך" מיוחד למשבר הקורונה