העצרת לזכר רבין: מתנחלת מעפרה לא נאמה – בוז בנאומו של ראש מועצת אפרת רביבי

כ-85 אלף בני אדם השתתפו אמש (שבת) בעצרת הזיכרון לציון 22 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין על ידי איש הימין הקיצוני, שנערכה בצל הביקורת החריפה שנשמעה בימים האחרונים מצד גורמים בשמאל וגם מחברי הכנסת של חד"ש. זאת בשל הימנעות המארגנים מהתייחסות להסתה שהובילה לרצח, והיעדרם של מסרים המזוהים עם מחנה השלום.

2017-11-05_205055

כרזה של שלום עכשיו, אמש, בכיכר רבין "שתי מדינות לשני עמים!" (צילום: שלום עכשיו)

בין הנואמים המרכזיים הערב היה יו"ר המועצה של ההתנחלות אפרת, עודד רביבי. בפתח נאומו התייחס רביבי לביקורת משמאל וזכה לקריאות בוז מצד אלפי משתתפים. הקריאות החלו עם עלייתו לבמה כדי לנאום בעצר, כאשר רביבי בפג קריאות בוז רמות מהקהל. עם זאת, לאחר הנאום, צייץ רביבי בטוויטר כי "כמי שעמד על הבמה, אני יכול להעיד מלבד קבוצה קטנה בקדמת הבמה רוב הציבור הקשיב ואף מחא כפיים". במהלך השבוע החולף סערה סביב נאומו התעוררה עם דרישתם של פעילי שלום כלפי מארגני העצרת להסיר את רביבי מרשימת הנואמים, אולם קריאתם נענתה בשלילה.

בטרם החלה העצרת, אסתר ברוט, תושבת ההתנחלות עפרה שהייתה אמורה לשאת דברים לזכר רבין, הודיעה כי לא תנאם. ברוט, שאיבדה את ביתה לפני תשעה חודשים בהוראת בג"ץ להריסת תשעת הבתים שהוקמו על קרקע פרטית פלסטינית, הוזמנה לדבר על ידי המארגנים והזמנתה עוררה סערה בקרב פעילי שלום. בראיון רדיו טענה ברוט כי "השיח משני הצדדים הביא לרצח ראש הממשלה ובשמאל האשימו את הימין יותר מדי". "ההתנגדות העזה לכך שאביא את דבריי בעצרת, משקפת את הפולמוס בחברה הישראלית, האם נוכל לפתוח את הלב ולהקשיב אחד לשני, או שהשתקה מגורמים קיצוניים תנצח", כתבה ברוט בעמוד הפייסבוק שלה. "הוזמנתי לכיכר ביום בו מציינים את הירצחו של ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין ז"ל, בכדי לדבר על אחדות, בכדי לאחות פצעים ולפתוח לבבות".

קודם לכן עלה לבמה ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף של יוזמות קרן אברהם ופעיל חד"ש. "אני, ת'אבת אבו ראס, תושב העיר קלנסואה שבמשולש, אזרח ישראלי בן לעם הפלסטיני, ישראלי ופלסטיניבשם שתי הזהויות האלה אני מדבר אתכם היום מתוך ההכרה שהן לא שוללות אחת את השנייה", אמר מעל הבמה, "כישראלי אני דורש אזרחות משותפת ושוויונית, כפלסטיני אני מבקש את סיום הכיבוש של בני עמי, החיים ללא זכויות בשטחים תחת שלטונה של המדינה שלי. זה אינטרס עליון לכולנו". לדבריו, "הרצח הנפשע של רבין כוון בדיוק נגד שתי המטרות האלה: נגד סיום הכיבוש ונגד השותפות השוויוניות בין יהודים וערבים בתוך ישראל ובארץ כולה".

מתנועת "שלום עכשיו" מסרו אמש כי התבקשו להזיז את הדוכן שהקימו לשולי הכיכר, אך סירבו לעשות זאת. גם במרצ טענו כי ניסו להזיז אותם וצייצו: "ניסו לפנות אותנו, אז בואו מהר". המארגנים הסבירו בתגובה כי "לדוכנים לא היה אישור". בנוסף, בניגוד להסכמת המארגנים לכלול את המלה "רצח" במודעות הקשורות לעצרת, בחלק מהשלטים שנתלו בכיכר המלה לא הופיעה. יחד עם זאת, במקום הוקמו דוכנים של חד"ש, עומדים ביחד ועוד. פעילי בנק"י – ברית הנוער הקומוניסטי הישראלית, אף הפיצו עיתונים וכרוזים בקרב הקהל הרב שבכיכר.