העמותה לאלרגיות מזון עתה לבג"ץ: הפעוטות האלרגיים במעונות בסכנת חיים

עמותת יה"ל – העמותה לאלרגיות מזון, יחד עם עשרות הורים לילדים אלרגיים, באמצעות עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, הגישה עתירה דחופה לבג"ץ. בעתירה הורי הילדים מבקשים להוציא צו על תנאי שיורה  להקצות כוח אדם נוסף למשך כל שעות היום במעונות בהם לא ניתן להרחיק מזונות העלולים לסכן את חייו של פעוט אלרגי.

2018-11-04_195239

הפגנת ילדים אלרגיים והוריהם בתלאביב, 27 ביוני 2018, נגד מדיניות משרד החינוך (צילום: יה"ל)

בין אלפי הפעוטות האלרגיים השוהים במעונות היום, בין 200 ל-300 זכאים לסייעת והם מקבלים סייעת רק לשעתיים ביום. המשמעות היא שלאורך כל שעות היום, חשופים הפעוטות האלרגיים לסכנת חיים. מדובר בעיקר בפעוטות אלרגיים לחלב (שנמצא באופן תדיר במעונות) או בפעוטות מולטיאלרגיים (האלרגים למספר רב של מזונות)  – בשני המקרים אין כל אפשרות להוציא את האלרגנים באופן מוחלט מהמעון.

יו"ר יה"ל, שלומית רדר, מסרה ש"משרד הרווחה ומשרד הבריאות מתקוטטים על תקציבים על הגב של הילדים האלרגיים ומעמידים אותם בסכנת חיים יום יומית. לא רק שהמצב היום הוא של כמעט הפקרות מוחלטת כי הרי ברור שילד הוא לא אלרגי רק שעתיים ביום, אלא שבמעונות היום אשר חוששים לקחת אחריות מכריחים את ההורים לממן סייעת על חשבונם למשך כל יתר שעות היום – סכום שעלול להגיע לכדי אלפי שח מידי חודש, מי יכול לעמוד בזה? . יש שמגדילים עוד יותר לעשות ומחתימים את ההורים על מסמך שמסיר כל אחריות מהמעון, כולל טיפול מציל חיים בעת הצורך".  

במסגרת העתירה ביקשה העמותה כי בג"צ יורה באופן ברור כי בכל מקום בו נדרשת סייעת היא תמומן על ידי המדינה ולא על ידי הורי הפעוט האלרגי  וכמו כן, לקבוע כי לא ניתן יהיה להתנות קבלה של פעוט אלרגי בהתניות ייחודיות כלשהן.

בנוסף, מבקשת העמותה מבג"צ להורות למשרדי הרווחה והבריאות להוציא נהלים ברורים לכל מעונות היום המחייבים לפעול בהתאם להמלצות גורמי המקצוע במשרד הבריאות להיערכות מעונות היום לרבות הדרכת הצוותים, התאמת סביבת המעון (הרחקת אלרגנים, שמירה על היגיינה, התאמת תפריטים, שילוט ועוד) , מתן מענה לתגובה אלרגית וקביעת תוכנית סדורה להיערכות כאמור.

בעמותה הוסיפו ש"בכוונת משרד הרווחה שוב לבטל את הסייעות בתום שנת הלימודים הנוכחית. המסר הוא ברור, משרד הרווחה ושר הרווחה עושים כל שלאל ידם כדי להדיר את הילדים האלרגיים מהמעונות. אין דרך אחרת להסביר את ההתנהלות שלהם עד כה. כמובן שלא נוכל לאפשר מצב בו ילדים אלרגיים מופלים לרעה רק בגלל האלרגיה שלהם. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעורר ותתקדם אל עבר המאה ה21 ותבין שיש לה אחריות גם על הילדים האלרגיים. אנחנו תקווה שבג"ץ יסייע למדינה בהבנת האחריות שלה כלפי הילדים שלנו".