העם נגד המנותקים: הפגנות ברחבי הארץ נגד אזלת ידה של ממשלת הימין

תחת הכותרת "העם נגד המנותקים" כאלף בני אדם הפגינו אמש (מוצ"ש), בהם שכירים, מובטלים ועצמאים; בגן צ'ארלס קלור שבדרום תל אביב במחאה על הפגיעה הכלכלית שנגרמה עקב אזלת ידה של ממשלת המעבר הימנית הנחיות בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה. הפגנות דומות בירושלים, חיפה, באר שבע וכפר קאסם.

השחקן רן דנקר נשא דברים בהפגנה בתל אביב ואמר "הגעתי לפה כאמן ועצמאי. עשרות אלפי אנשים מעולם התרבות והבמה שאין להם מושג מתי הם יחזרו לעבוד יושבים בחשיכה. אני פה לעמוד יחד עם השכירים, המורים, העצמאים וכל מי שצריך פתרונות מידיים. אנחנו נמצאים במצב מפחיד ואנחנו דורשים שבכספי המסים ששלימנו לאורך השנים יבנו לנו 'תיבת נוח' – ולא קרש שתציל אותנו מהמבול".

פעילי חד"ש ומק"י, אמש, בהפגנה שנערכה בגן צ'ארלס קלור בתלאביב (צילום: זו הדרך)

לירן יצחקי, ממייסדי תנועת "העצמאים", אמר כי "השגרה של מדינת ישראל תהיה שגרת מחאות. כולם מחכים שייגמר לנו הכוח לצאת לרחובות, אבל לא ייגמר לנו הכוח. באנו לומר 'די, עד כאן'. המשבר הפך להיות משבר כלכלי שמחמיר כל רגע. רוצים להחזיר אותנו לשגרה מגומגמת. המורים לא יודעים מה לעשות עם הילדים, ההורים לא יודעים אם לחזור לשגרה".

אורי וולטמן, חבר בהנהגת עומדים ביחד והוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), הוסיף: "הם פשוט לא סופרים אותנו. הם מנותקים, הקמתם ממשלת חירום לאומית, שוכרי דירות משלמי משכנתאות, אחד מכל ארבעה לא יודע מה יקרה איתו מחר בבוקר. איך מצפים שמי שמקבל 70 אחוזים דמי אבטלה יקנה בסופר? לא נקבל את זה. נתניהו, הסתבכת עם העם הלא נכון. הם יודעים ש'מורחים' אותם. בשבועות הקרובים נלמד אתכם כמה כוח יש לנו כשאנחנו מתאחדים".

 מטפלת במשפחתון וחברה בכוח לעובדים, פאטם זאהר, אמרה בהפגנה בתל אביב: "אחרי מאבק כבד הודיע לנו האוצר שנקבל מענק קטן מאוד שבקושי שורדים איתו. חלק יקבלו 4,000 שקל לחודש וחלק 1,600. אני שואלת את משרד האוצר: איפה אתם חיים? מי יכול לחיות מ-2,000 שקל? כולנו יהודיות, דרוזיות, חרדיות ומוסלמיות מתאחדות. אנו אלפי נשים שקיבלו החלטה לא לחזור לעבודה עד שנקבל פיצוי על חודשים מרץ ואפריל. יש פה בקהל הורים רבים לילדים קטנים. הייתם רוצים שהמטפלת של הילדים שלכם תהיה רעבה לפת לחם? בושה". בהפגנה בתל אביב לקחו חלק ארגונים חברתיים ופוליטיים, ביניהם כוח לעובדים, תנועת "עומדים ביחד", חד"ש, מק"י, בנק"י, התאחדות המסעדות והברים, ארגון "מסעדנים חזקים ביחד", רבנים לזכויות אדם, מעגל קבוצות ועוד.

בהפגנה בבאר שבע התאספו כמה מאות ברחבת העירייה, בהם גם מפגינות מהמגזר הערבי שהגיעו למחות חרף צום הרמדאן. המפגינים קוראים קריאות נגד הממשלה כגון "אין לכם שום בושה, ממשלה בהכחשה". פאולה פרפיניאל, עובדת סוציאלית, אמרה: "כשהממשלה החליטה איך להתמודד עם משבר הקורונה, היא שכחה שמלבד ההשלכות הבריאותיות, יש לקורונה גם השלכות חברתיותכלכליות הרות אסון. גם במושבה הגרמנית בחיפה מפגינים קרוב ל-400 עצמאים, שכירים ופעילים בארגונים חברתיים. הם צועקים: "רוצים צדק, לא רוצים צדקה" ומניפים שלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "ביבי תתפטר", "ישנן ברירות, סוציאליזם או ברבריות (רוזה לוקסמבורג)", שלטון העם ולא שלטון ההון", וגם "מיליון מובטלים וממשלה מנותקת אחת".

יצוין שמק"י, חד"ש והנוער הקומוניסטי (בנק"י) קיימו ביום שישי שורה של הפגנות ועצרות לכבוד יום הפועלים, ה1 במאי בתל אביב, חיפה, נצרת, ירושלים, טירה, טייבה, סח'נין, אעבלין, יפיע, שפרעם ויישובים נוספים. המפגינים, נשאו דגלים אדומים וכרזות בעלות תוכן מעמדי וציינו כך את יום הסולידריות הבינלאומי של מעמד העובדים. המפגינים אמרו כי הם "מניפים בגאווה את הדגל האדום, דגל המאבק העקבי לשוויון, לשלום צודק, לדמוקרטיה, להגנת זכויות העובדות והעובדים ולסוציאליזם".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהשתתף בהפגנה בחיפה אמר כי "הממשלה מפחדת משני דברים, אחד זה אחדות המוחלשים. אסור לתת להם להחליש את המוחלשים, מוחלש ערבי ומוחלש יהודי צריכים ללכת ביחד נגד המדיניות הכלכלית". עוד הוסיף, כי "הדבר השני, לצאת לרחובות. אנחנו בכנסת יכולים להביא דברים ולשכנע, אבל כדי להביא את השינוי העמוק חייבים להיות ברחובות." ח"כ יוסף ג'בארין עמד על חשיבות המפגן והוסיף כי אילולא ההנחיות אותן הם מקיימים בקפידה היו יוצאים לרחוב עשרות אלפים. בראש התהלוכה נשאו המפגינים שלט בעברית ובערבית בסיסמה: "הקפיטליזם הוא המגיפה". כמו כן, ערב ה-1 במאי, פרסמה המפלגה הקומוניסטית תכנית יציאה חברתית ממשבר הקורונה בעברית ובערבית. השבועון "זו הדרך" פרסם מוסף מיוחד לגיליון ה-1 במאי עם התכנית העוסקת במערכת הבריאות, אבטלה ועבודה, מדיניות הרווחה והחברה הערבית. התכנית הופצה אמש בהפגנות שנערכו ברחבי הארץ.

לעיון בתכנית החברתית של מק"י שפורסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/04/G18_2020.pdf