העובדים בחינוכית נדרשו להסכים לסגירה; לקראת שביתה בסינמטק ת"א

ללא הסכמות ובאווירה קשה התפזרה ביום חמישי האחרון פגישת המשא ומתן הראשונה בין נציגי העובדים בטלוויזיה החינוכית לבין נציגי משרד האוצר ונציבות שירות המדינה, על רקע סגירתה הצפויה של החינוכית ב-15 באוגוסט הקרוב. כך מסר העיתונאי חיים ביאור בעלון המקוון של אגודת העיתונאים בתלאביב.

הפגישה, בהשתתפות מנכ"לית החינוכית ד"ר אורנה שמחון ונציג הסתדרות עובדי המדינה דורון קרני, התקיימה במשרדי החינוכית בתל אביב, במטרה לגבש הסכם המתייחס לתנאי פרישתם של העובדים, עם סיום שידורי התחנה וסגירת פעילותה. ואולם, לדברי גורמים המעורים במו"מ, הצדדים לא הגיעו לסיכומים בנדון "וכלל לא נזרקו מספרים".

2018-06-05_220520

עובדי החינוכית מפגינים בעת המו"מ, בשבוע שעבר (צילום: אגודת העיתונאים)

ציון לוי, מנהל אגף בכיר לתחומי פרישה וגמלאות בנציבות שירות המדינה, דרש במהלך הפגישה, בשמם של הנציבות ומשרד האוצר, כי עובדי החינוכית יודיעו פורמלית על הסכמתם לסגירת התחנה. הוא נתן להבין כי רק לאחר הודעה ברוח זו מטעם העובדים, ניתן יהיה "לדבר על סכומים" שהעובדים המפוטרים יקבלו לאחר סיום העסקתם במקום.

נציג ההסתדרות קרני ונציגי ארבעת ועדי העובדים של החינוכית (המייצגים את העיתונאים ובעלי המקצועות האחרים) השיבו כי הם דוחים על הסף את הדרישה וכינו "לא מוסרית" את הדרישה כי יסכימו מראש לסגירת החינוכית כתנאי להמשך המו"מ בנושאים הכספיים. בעת שהתקיים המו"מ, הפגינו בתוך הבניין כמה עשרות מעובדי החינוכית והניפו שלטים נגד סגירתה הצפויה של התחנה.

עובדי החינוכית, בהם 81 עיתונאים, הם עובדי מדינה, מכיוון שהתחנה פועלת במסגרת משרד החינוך. אם התחנה תיסגר, כפי שנקבע בחוק רשות השידור (עם פירוקה של הרשות במאי 2017), היא אמורה להפוך לערוץ ילדים ונוער במסגרת תאגיד השידור. במקרה זה עשוי מספר קטן של עובדים בחינוכית להינצל מחרב הפיטורים, אף כי תנאי העסקתם יהיו ככל הנראה פחותים. ועדי החינוכית דורשים כי במידה והתחנה תרד מהאוויר, הנציבות תפעל כדי לשבץ מספר משמעותי של עובדים במשרדי הממשלה השונים.

כמו כן, עננת חוסר ודאות מרחפת מעל הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים. הפסטיבל אמור להיפתח ביום ראשון הקרוב, 10 ביוני בסינמטק תלאביב, אולם עובדי הסינמטק, בגיבוי מחרב ההסתדרות, הכריזו על סכסוך עבודה ומתכוונים לשבות החל מ-12 ביוני על רקע טענות להתנהלות חובבנית ופוגענית מצד ההנהלה. ביום חמישי האחרון העובדים קיימו אסיפה בהשתתפות יו"ר המרחב גרשון גלמן ואישרו את הצעדים הארגונים המתוכננים. בין היתר העובדים סבורים שהסינמטק מנסה למקסם רווחים על חשבון העובדים, הצופים והיוצרים.

ריאיון עם יורם בן חיים, יו"ר ועד עובדי הסינמטק יפורסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב