העובדות הסוציאליות הפגינו בת"א; המשטרה עצרה את יו"ר הארגון ענבל חרמוני

מאות עובדים סוציאליים הפגינו אמש (רביעי) מול קריית הממשלה בתלאביב בשל מקרי האלימות כלפיהם וחוסר התקצוב של שר האוצר משה כחלון עבור התוכנית שאמורה לטפל בנושא. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, עוכבה לחקירה על ידי המשטרה. בעצרת השתתפו גם חברי הכנסת עאידה תומאסלימאן, שנשאה דברים במחאה, ועופר כסיף מסיעת חד"ש; פעילי סיעת חד"ש בהסתדרות ובראשם יו"ר אגף השוויון בארגון העובדים דח'יל חמד ופעילי חד"ש ובנק"י.

פעילי חד"ש, אמש, בהפגנת העובדים הסוציאליים (צילום: זו הדרך)

הפגנה נערכה לאחר שמונה חודשים של משא ומתן מול משרד האוצר, והעו"סים הודיעו כי בכוונתם להחריף את המאבק. בתחילת השבוע העלה איגוד העובדים הסוציאליים קמפיין שלטי חוצות בנתיבי איילון עם הסיסמא: "כחלון, האלימות הורגת את כולנו".

באמצע דצמבר אשתקד, לאחר שבועות ארוכים של מחאה שלוותה בהפגנות ענק, בחסימות כבישים, בעיצומים ובהשבתות, סוכם כי משרד האוצר ואיגוד העובדים הסוציאליים ינהלו דיונים על מנגנון כולל להגנה על העובדים, שיימשכו עד לסוף חודש מארס האחרון אך האוצר גורר רגליים. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה בהפגנה: "הגענו למצב שאנחנו עובדות בתנאים בלתי אפשריים. אנחנו רוצות לצאת בבוקר מהבית, להגיע לעבודה, לעשות אותה בצורה הטובה והמקצועית ביותר ובסוף היום לחזור הביתה בשלום. המאבק שלנו הוא על דמותה של מדינת ישראל כמדינת רווחה. המאבק שלנו הוא על איזה רמה של שירותים חברתיים יקבלו אזרחי מדינת ישראל".

"כיום, אנחנו לא מסוגלים לעשות את העבודה שלנו כמו שצריך. אנחנו מסכנים את עצמנו ואת המטופלים והמטופלות שלנו כשאנחנו ממשיכים לעבוד במתקנים לא מוגנים, לא מאובטחים ולא מתוקצבים שנראים רע. חזרנו להפגין ברחובות כי מגיע לנו יותר. מגיע לנו לחזור הביתה בשלום מיום העבודה. מגיע לנו לעשות את העבודה שלנו כמו שצריך. מגיע לנו שכר הולם, מגיע לנו שהקולגות שלנו לא יברחו מהמקצוע. אנחנו לא ניתן שמדינת ישראל תחריב את המקצוע שלנו", הדגישה.

יצוין שמתחילת השנה נרשמו 45 תקיפות אלימות כנגד עובדות ועובדים סוציאליים. 90% מהם חוו אלימות מילולית, 30% הותקפו פיזית. בין המקרים שדווחו בחודשים האחרונים תקיפות פיזיות של עובדים סוציאליים באור עקיבא, טבריה, פרדס חנהכרכור, אשקלון, טייבה, ירושלים, תל אביב, ערערה ובמקומות נוספים.