הסתיימה שביתת הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל-אביב

לאחר 10 ימי שביתה, הודיעו הנהלת האוניברסיטה וארגון הסגל האקדמי הזוטר כי לאחר לילה של מו"מ אינטנסיבי הושגו הסכמות בנושאים מהותיים. בעקבות ההסכמות, נסתיימה שביתת הסגל הזוטר והלימודים חזרו להתנהל כסדרם.

2019-05-15_200946

זו הייתה השביתה השנייה של הסגל הזוטר הפורצת בקמפוס שברמת אביב בשנה האחרונה. שנת הלימודים החלה בחודש אוקטובר אשתקד בשביתה שנסתיימה כעבור כמה ימים בעקבות מה שדמה לסיכום בין ההנהלה לעובדים.

מטרת השביתות הייתה פשוטה למדי: חתימה על הסכם קיבוצי חדש, מאחר שתוקפו של ההסכם הקודם פג לפני שלוש שנים. ההנהלה ראתה ברוח הפייסנית מצד ארגון העובדים כניעה וחזרה בה מסיכומים רבים. היא גם גררה רגליים במשך חודשים והניחה, עד ערב פרוץ השביתה הנוכחית דווקא ביום העובד הבינלאומי, שזו לא תוכרז.

במהרה עמדה ההנהלה על טעותה. תסכול גובר בקרב אלפי חברי הארגון (זו קבוצת העובדים הגדולה בקמפוס!), יחד עם תחושה שההנהלה מנסה בכל כוחה לרמוס את זכויותיהם, לרבות תנאי הניצול המחפירים – הביאו לשביתה המורגשת היטב ברחבי הקמפוס. אף במחלקות בהן "לא נהוג לשבות", כגון מדעים מדויקים, מומשה השביתה כמעט במלואה.

מה שלא הולך בכוח

הארגון פעל ללא דופי מאז תחילת השביתה. הוא כינס מדי יום אסיפות ומפגשים בבניינים שונים. זאת במטרה לעדכן על מהלך השביתה והמו"מ. הוא גם קיים מחאות רבות, וצוותים מטעמו מסיירים ברחבי הקמפוס ואוכפים את משמעת השביתה. כך הפכה השביתה כמעט מלאה, חרף השוני בצורות העסקה בין מועסקים שונים תחת הגדרה כללית של "סגל זוטר": ממתרגלים במעבדות שהם סטודנטים בתארים מתקדמים ועד למרצים ותיקים בעלי תואר דוקטור המלמדים זה שנים רבות ללא קביעות או ביטחון תעסוקתי.

ההנהלה החליטה כי "מה שלא הולך בכוח – הולך ביותר

כוח". חרף העובדה שמדובר במעסיק ציבורי, ניסתה לקבוע תקדים ולאסור על השובתים לקיים מחאות, עצרות, משמרות, אסיפות ופעולות לאכיפת משמעת השביתה.

כך התכתבה האוניברסיטה עם הרוחות הנושבות משלטון הימין בדבר הגבלת זכות השביתה, פגיעה בארגוני העובדים והצרת צעדיהם. היא אף גייסה לשירותה עו"ד לדיני עבודה המשרת אך ורק מעסיקים (ויקר להחריד!) כדי לקדם את מהלכיה. נוכח סירובה העיקש לקיים מו"מ עם הארגון, היא עתרה לבית הדין לעבודה כדי למנוע את מחאת העובדים.

נטלי לוי, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר, תיארה בפני חבריה את שקרה ביום ראשון בבית הדין לעבודה (12.5): "לאחר דיון שארך כשמונה שעות, הודיעה אוניברסיטת תל אביב לבית הדין כי אינה מבקשת יותר החלטה בבקשה. במהלך הדיון הציעה השופטת מיכל נעים דיבנר להנהלה להיכנס למו"מ אינטנסיבי עם ארגון הסגל האקדמי הזוטר, אך נציגיה דחו ההצעה ובחרו למשוך את העתירה".

הנחישות של השובתים והמפלה בבית הדין אילצו את ההנהלה אף לבקש לחדש את המשא ומתן, ובסוף להסכים לקבל את תנאי הארגון. האחרון הקציב שבועיים למשא ומתן רצוף ואינטנסיבי כדי להגיע להסכמות.

נ"ע

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"