הסתיימה מערכת הבחירות בצרפת; נשיא ארה"ב תומך במועמדת הימין הקיצוני

בחצות הסתיימה מערכת הבחירות בצרפת. זאת, יממה לאחר שאדם חמוש ירה בשוטרים במרכז פאריס והרג אחד מהם. ראש ממשלת צרפת ברנאר קזנוב אמר אתמול (שישי) כי מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות מארין לה פן מנסה לנצל את פיגוע הירי שאירע "כדי לפלג את העם". פיגוע הירי, שעליו קיבל דאעש אחריות ובו נהרג שוטר, התרחש שלושה ימים בלבד לפני הסיבוב הראשון בבחירות, שלפי הסקרים יהיה צפוף ובלתיצפוי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אמש בראיון לסוכנות הידיעות איפי כי הוא מאמין שהפיגוע שאירע בפאריס "יסייע למועמדת הימין מארין לה פן בבחירות בשבוע הבא". עוד ציין טראמפ כי לה פן היא "המועמדת בעלת המדיניות החזקה ביותר בגבולות המדינה וכן בענייני הפנים".

2017-04-22_151946

כרזה של ז'אןלוק מלנשון לקראת ההצבעה: "כוח העם, ביום ראשון הקרוב אני מצביע מלנשון"

אתמול אמרה לה פן כי צרפת צריכה לחדש את ביקורות הגבולות ולגרש אזרחים זרים שנמצאים במעקב של שירותי המודיעין באופן מידי, והבטיחה לנקוט אותם אם תיבחר. יריבה העיקרי, מועמד המרכז הניאוליברלי עמנואל מקרון, אמר מנגד כי "לצרפת אסור להיכנע לפחד ולפילוג". בעקבות הפיגוע כל המועמדים הפסיקו את מערכת הבחירות; פרט למנהיג השמאל העקבי, ז'אןלוק מלנשון.

ראש הממשלה קזנב, חבר המפלגה הסוציאליסטית שצפויה לנחול מפלה בבחירות, תקף גם את הרקורד הביטחוני של המועמד השמרני פרנסואה פיון בתקופה שבה שימש ראש ממשלתו של הנשיא ניקולא סרקוזי. האחרון, שהיה המועמד המוביל בתחילת המרוץ אך הדרדר בסקרים בשל חקירות לשחיתות המתנהלות נגדו, אמר בתגובה לפיגוע כי "אנחנו נמצאים במלחמה, זה אנחנו או הם".

לפי סקר של מכון איפסוס, שפורסם אתמול אך נערך לפני התקרית, מקרון מוביל בסיבוב הראשון עם 24%, ואילו לה פן אחריו עם 22%. אל המקום השלישי והרביעי מגיעים יחד מועמד הימין הניאוליברלי פיון ומועמד השמאל מלנשון.

יצוין שהמפגע בפאריס זוהה בתקשורת הצרפתית ככרים שורפי, שפתח באש לעבר מכונית משטרה שחנתה בשדרות השאנז אליזה בבירה, הרג שוטר ופצע שניים אחרים בטרם נורה למוות. שורפי, יליד צרפת, הורשע על תקיפת שוטרים לפני כ-16 שנה והיה מוכר היטב לרשויות.

שופרי נשלח ל-15 שנות מאסר, שמהן ריצה כעשר שנים, וגם בזמן שהותו בכלא הוא תקף ופצע סוהר אחרי שהשתלט על האקדח שלו. גורמים רשמיים מסרו לסוכנות הידיעות איפי כי הוא נעצר שוב בפברואר האחרון בחשד שתכנן לפגוע בשוטרים שוב, אך שוחרר בשל חוסר ראיות. שורפי לא הראה סימני קיצוניות ולא היה מקורב לקבוצות הטרור האיסלאמיות, מלבד היסטוריה ארוכה שהייתה לו עם המשטרה כך הודיע אמש התובע הראשי בצרפתי. כמו כן, הוא ציין כי החוקרים עדיין בודקים נעזר באנשים נוספים להוצאת הפיגוע. שכנים של שורפי מסרו בראיונות לרשתות הטלוויזיה הצרפתי שהוא לא היה איש דתי "הוא שנא את כולם בייחוד את השוטרים", אמר אחד מהם.