הסתיימה ועידת הקומוניסטים הסינים: לקראת מערכה נגד האוליגרכים

הוועידה ה-19 של המפלגה הקומוניסטית הסינית ננעלה אתמול (שלישי) בבייג'ין. שורה ארוכה של החלטות נתקבלו בתום הוועידה, שמתכנסת מדי חמש שנים. שאלות רבות, אתגרים וכן חששות כבדים עלו בדיונים. ברית המועצות התפוררה אמנם לפני שנות דור, אך ההתמוטטות עדיין מהדהדת בקרב פעילי המפלגה.

2017-10-25_200541

אולם הוועידה ה-19 של המפלגה הקומוניסטית הסינית (צילום: רדיו סין)

המפלגה הקומוניסטית הסינית הצליחה בעבר להתמודד עם אתגרים רבים, ואף לחולל שינויים כלכליים וחברתיים אדירים במדינה המאוכלסת בעולם. ואולם, התעצמות האוליגרכיה המקומית והעמקת הפערים החברתיים בין המרכז לפריפריה, מציבות בעיות חדשות בפני הקומוניסטים הסינים. בלא פתרונן, המושג "סוציאליזם" יתרוקן מכל תוכן ממשי.

יש החוששים מהחלטות הוועידה. שופר המגזר הפיננסי בארה"ב, "וול סטריט ג'ורנל", התייחס כך (20.10) לוועידה: "המאבק הפוליטי המשמעותי ביותר של שִי, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הסינית, אינו מקבל תשומת לב רבה דיו. הוא הידק את אחיזתו במפלגה ובצבא, וניצב כעת מול יריבים פוטנציאליים, המעמד החדש של היזמים העשירים בסין".

"מנהיגיה הקומוניסטים של סין חששו תמיד מקריסה כלכלית בנוסח הסובייטי, אך שי ועמיתיו הבכירים חוששים באותה מידה מפני חזרה על מה שבא בעקבות אותה קריסה: עלייתם של האוליגרכים בנוסח רוסיה, שהשתלטו במהירות על נכסי המדינה, הפכו את עצמם למיליארדרים ותמכו בשחקנים פוליטיים חדשים. שי נחוש בדעתו למנוע את הישנות התהליך".

"כמה מהטייקונים החדשים בסין מאתגרים את המדינה, אחרים 'התכופפו' אחרי חיכוך עם הרשויות. רוב העשירים שמרו על ראש מורכן והתרכזו בהגדלת הרווחים", נכתב עוד בעיתון הניויורקי. "בין אם הטייקונים מתעמתים עם שי ובין אם לאו, הוא נחוש למנוע מראש כל איום מצידם, ולא יהסס לגלות יוזמה".

א"ד

הרשימה התפרסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"